Teroristé nezničili při útoku
na WTC pouze viditelnou část nejvyšších budov New Yorku, ale zřícením
věží došlo k i destrukci jeho podzemí. Odpověď na otázku, s jakými úkoly
se při odstraňování ruin WTC potýkají geotechnici, přináší tento článek.
Hrůzný teroristický
čin, zničení nejvyšších newyorských budov, dvojčat
Světového obchodního centra, nepřinesl jen krutou a zbytečnou smrt tisícům
lidí a obrovské materiální škody, ale připravil a nadále připravuje
těžké chvíle všem, kteří se podílejí na následném odstraňování trosek
zřícených staveb. Odhaduje se, že z místa, kterému se začalo říkat „Ground
Zero“, bude třeba odstranit více než 1 milion tun stavební sutě, což
může i při velmi usilovné práci trvat až jeden rok. Pouze v samotných
věžích WTC bylo zabudováno 180 000 t oceli, 800 000 t betonu a více
než 1 000 t skla. Stavební suť se z místa tragédie odváží na skládku
na ostrově Staten Island, kde ji dále prozkoumávají vyšetřovatelé FBI.
Ověření stavu
spodní stavby
Jenže
WTC netvořily jen dvě vysoké věže tyčící se nad Manhattanem do výšky přes
400 metrů, ale také sedm podzemních pater o hloubce 21 m. O stabilizaci
masivních základů WTC nyní usilují geotechničtí inženýři. Tým geotechniků
a stavebních inženýrů se obává, že by spěšné odstranění sutě při
záchranných pracích mohlo vést k destrukci podzemní stěny, která suterénní
prostory obepíná. To by mohlo následně způsobit další destabilizaci okolních
staveb západně od staveniště WTC, stojících na navážkách, které byly při
teroristickém útoku rovněž poškozeny. Porušení podzemní stěny by umožnilo
proniknout vodě z řeky Hudson do podzákladí těchto staveb a jejich podmáčení
by pak pravděpodobně výrazně zdrželo odklízecí práce a zhoršilo již vzniklá
poškození. Odborníci mají zároveň obavy, že by se zatopení suterénních
prostor mohlo dále rozšířit do navazujících částí tunelů metra, a proto
plánují, pokud to bude nezbytné, utěsnit příslušné tunelové sekce masivními
betonovými zátkami.
Tým odborníků
vedený pracovníky newyorské geotechnické konzultační společnosti Mueser
Rutledge Consulting Engineers provádí v úzké spolupráci s vlastníky WTC
(The Port Authority of New York) průzkum vedoucí ke stanovení poškození
základových konstrukcí.
Inženýři
konzultační firmy věří, že obvodová podzemní stěna je v současnosti proti
vnějšímu zemnímu a vodnímu tlaku rozepřena pozůstatky konstrukcí podzemních
podlaží a také sutí, která do suterénů napadala při zřícení věží. Předpokládají
ale, že suť pod úrovní terénu nebude bezpečné odstraňovat, dokud nebude
obnoveno rozepření podzemních stěn.
Jak suterény World
Trade Centra vypadaly
Základy WTC byly vybudovány
ve stavební jámě o rozměrech 300 x 150 m pažené podzemní stěnou délky
914 m. Delší osa staveniště je souběžná s řekou Hudson. Plošné základy
budovy, tvořené betonovou deskou o tloušťce 2,1 m, byly vybetonovány přímo
na tvrdý svor tvořící skalní podloží pod ostrovem Manhattan.
Pažicí podzemní stěny
21 m hluboké základové jámy, newyorskými inženýry přezdívané „koupací
vana“, byly navrženy tak, aby tvořily trvalé stěny suterénů WTC. Podzemní
stěna o tloušťce 900 mm byla vystavěna v letech 1967 a 1968. Je tvořena
lamelami o délce 5,5–6,7 m, které byly hloubeny přes navážky, písky se
štěrky a glaciální morénové hlíny a které jsou zapuštěny minimálně 300
mm do pevných hornin podloží. Výkopek ze stavební jámy byl použit jako
zásyp části řeky Hudson při umělém vytvoření ploch pro výstavbu Battery
Park City. Podzemní stěna byla během výkopových prací kotvena dočasnými
kotvami s maximální návrhovou únosností 305 t. Každá kotva se skládala
až z 21 pramenců o průměru 13 mm. Podzemní stěna byla kotvena dvojicí
kotev v každé lamele ve čtyřech až šesti úrovních. Kotvy byly hloubeny
pod sklonem 45° a byly vetknuty na délku 11 m do skalního podloží. Poté,
co bylo vodorovné zatížení podzemních stěn přeneseno do konstrukcí podlah
suterénu WTC, byly kotvy odříznuty a kotevní otvory zavařeny deskami.
V sedmi suterénních
podlažích se nacházely obchodní prostory, parkoviště, terminál příměstského
vlakového systému PATH (Port Authority Trans Hudson), který pod řekou
Hudson spojuje Manhattan s New Jersey, stanice metra a servisní prostory.
Jak suterény vypadají
nyní a co s tím
Ve stanici metra,
ležící přímo pod WTC v hloubce 20 m, došlo následkem zřícení věží k zavalení
jejího západního nástupiště a tří set metrů traťových tunelů na obě strany.
Ostatní stanice metra na dolním Manhattanu jsou podle techniků dopravního
podniku New York City Transit v souvislosti s teroristickým útokem na
WTC také vážně poškozeny.
Podle výsledků průzkumných
prací se předpokládalo, že stropy jednotlivých pater suterénních prostor
WTC jsou přinejmenším částečně poškozeny. První televizní záběry však
ukázaly, že místy jsou stropy všech sedmi pater stlačeny na výšku pouhých
několika metrů včetně všeho, co mezi nimi bylo, další části podzemních
prostor jsou relativně zachovalé a došlo pouze k částečné destrukci stropů.
Proto je nanejvýš pravděpodobné, že bude nezbytné provést dodatečné rozepření
obvodových stěn, které umožní úplné odtěžení sutí. Spolu s postupem těžby
bude nezbytné opětovně napnout původní kotvy a instalovat kotvy nové,
což potvrzují i odborníci z geotechnického týmu.
Pravděpodobně
nejohroženějším úsekem podzemní stěny je její západní část, která leží
nejblíže k řece Hudson. Její poškození zřícením věží mohlo být výrazně
většího rozsahu, neboť byla oslabena průchodem dvou železničních tunelů
PATH.
Dalším z důležitých úkolů geotechnického týmu po skončení ověřování stavu
základových konstrukcí bude navrhnout instrumentaci monitoringu, který
umožní sledovat chování podzemních obvodových stěn WTC při postupu odstraňování
sutin a sledovat účinky těchto prací na základy přilehlých budov a konstrukce
metra.
Nakolik je porušení
stability podzemních stěn vážným problémem, to se teprve uvidí, ale odolnost
podzemní stěny byla neplánovaně vyzkoušena již v minulosti. V roce 1993
částečně zničil výbuch bomby v zaparkovaném automobilu dvě patra parkingu
v podzemí WTC, ale konstrukce podzemní stěny zůstala nedotčena, což dokazuje,
že stěna je schopná přenést mnohem větší zatížení, než na jaké byla projektována.
Podle článku „Threat
of huge basement failure hangs over New York clean-up operation“ z Groung
Enginnering XI/01 napsal
RNDr. Ivan Beneš, Zakládání staveb, a. s.
English summary
World Trade Center – terrorist attack effects to New York Twins have
to be solved as well by geotechnicians
The attack of terrorists to WTC did not destroy only a visible part of
the highest New York buildings, but the collapse of towers led to the
destruction of its basement. This article brings the tasks of geotechnical
team during the debris removal.
|