Autor v článku popisuje vývoj projektu rekonstrukce a zajištění silnice Radotín - Třebotov. Projektový návrh musí zohlednit nejen technický stav rozmanitého geologického podkladu, ale i existenci přírodní reservace a majetkoprávních poměrů na jednotlivých částech trasy. Jako přijatelné řešení zabezpečení svahu nad silnicí jsou uplatněna prefabrikovaná žebra, trvalé kotvy a gabionové opevnění. Pod silnicí je pro stabilizaci využita pilotová stěna s trvalými pramencovými kotvami. V průběhu prací se ukazuje, že původně navržený rozsah rekonstrukce bude nutno dále rozšířit.
Obec Třebotov je s Radotínem spojena komunikací, strmě se klikatící po jižním svahu kopce Klapice nad údolím Berounky. Tato silnice v nezanedbatelné části své délky tvoří severní hranici přírodní rezervace Staňkovka.
V minulých letech bylo rozhodnuto o komplexní rekonstrukci této komunikace s tím, že bude spojena s realizací celého souboru inženýrských sítí. V rámci rekonstrukce silnice mělo dojít i k částečné změně její trasy, což ve svém důsledku znamenalo potřebu výrazných zásahů do strmých svahů nad komunikací a sanaci jednoho sesuvu.
V původním návrhu - v projektu pro územní rozhodnutí - se uvažovalo pro stabilizaci odřezů s tížnými opěrnými zdmi. Existence takovýchto konstrukcí - většinou masivních z betonu - by ale byla příliš "civilizačním" zásahem do přírodního rázu lokality a také v rozporu s přáním ochránců přírody na minimalizaci takovýchto konstrukcí v bezprostřední blízkosti přírodní rezervace Staňkovka.
V projektu pro stavební povolení, který již byl zpracováván jiným projektantem (GREBNER, spol. s r.o.), byl požadavek na vyšší estetickou úroveň opěrných zdí zohledněn. Projekt předpokládal v místech s menším výškovým rozdílem mezi niveletou komunikace a povrchem svahu použití gabionových opěrných zdí. Tam, kde uvedený výškový rozdíl překračoval hodnotu 2,5 m, bylo uvažováno s použitím technologie kotvených svahů. Projekt předpokládal použití prefabrikovaných žeber, ukládaných po spádnici ve sklonu 5:1 a kotvených v jedné či dvou úrovních trvalými pramencovými předepjatými kotvami. Mezi jednotlivá žebra měly být ukládány lomené desky ve tvaru koryt, které měly být zaplněny zeminovým substrátem a ozeleněny.
Uvedené konstrukce - gabiony i kotvená žebra s deskami - měly být realizovány výhradně jen na severní straně komunikace, t.j. směrem do svahu. Na jižní straně bylo nutno navrhnout konstrukci pro sanaci sesuvu a také opěrnou zeď, která by vyžadovala minimální zásah do sousedních pozemků. Pro sanaci sesuvu byla navržena pilotová stěna, kotvená v jedné úrovni. Opěrná zeď u parcel s rodinnými domky zhruba v polovině svahu byla navržena železobetonová, založená na mikropilotách.
Konečný tvar a estetické řešení kotvených opěrných zdí byly vypracovány ve spolupráci s ing. arch. Kateřinou Maierovou z ateliéru ATD.
GEOLOGICKÁ STAVBA ÚZEMÍ
Důvodem vyhlášení přírodní rezervace Staňkovka byla atraktivita geologické stavby území. Díky délce rekonstrukce cca 1,8 km a převýšení bezmála 100 m jsou geologické poměry velmi pestré. V podstatě všechny geotechnické práce jsou realizovány v horninách, budujících vrch Klapice.
Ve spodní části rekonstruovaného úseku komunikace - na kraji Radotína - to jsou jílovité ordovické břidlice bohdaleckého a výše králodvorského souvrství. Směrem vzhůru k Třebotovu jsou králodvorské břidlice vystřídány kosovským souvrstvím nejvyššího ordoviku, tvořené především pískovci a křemenci. V povrchových partiích ordovických hornin průzkum konstatoval t.zv. hákování, naznačující možnost plošných plíživých sesuvů povrchových vrstev. V nejvyšší části svahu, kde se již komunikace rovná do horizontu, byly dokumentovány třetihorní slabě zpevněné pískovce.
Puklinová podzemní voda byla zastižena jen lokálně - vykazovala střední až slabou síranovou agresivitu.
DEFINITIVNÍ NÁVRH A REALIZACE
Bezprostředně po uzavření kontraktu byly zahájeny práce na sanaci sesuvu, přičemž byla zachována koncepce projektu pro stavební povolení. Bylo ale nutné zvětšit rozsah sanace a nyní, zhruba v polovině prací na ostatních geotechnických konstrukcích se ukazuje, že ani toto zvětšení nebylo dostačující. Stále ještě existuje zhruba třicetimetrový úsek extrémně namáhaný zvýšeným provozem těžké stavební mechanizace, který bude vyžadovat sanaci. Konečné řešení kotvených zdí bylo ovlivněno změněným postupem prací v důsledku nevyjasněných majetkoprávních vztahů na některých částech rekonstrukce. V důsledku toho jsou nejprve prováděny opěrné zdi a ostatní geotechnické konstrukce a až následně budou v jejich patě prováděny hluboké výkopy pro kanalizaci a vodovod. Dalším faktorem, který ovlivnil částečnou změnu koncepce kotvených opěrných zdí byla skutečnost, že v době, kdy byly provedeny výkopy pro prvou kotvenou opěrnou zeď, musely být pro investora vypracovány konečné výkazy výměr. A při tom právě tento již rozpracovaný objekt hned za hranicemi Radotína zastihl nepříliš příznivé geologické poměry - břidlice s proměnlivým stupněm zvětrávání i sklonem vrstev. Bylo proto rozhodnuto, že na všech objektech kotvených opěrných zdí bude použita jednotná technologie, která zachová vnější vzhled konstrukcí dle projektu pro stavební povolení, ale pokryje lokální zhoršení IG poměrů a bude eliminovat nepříznivý postup provádění prací.
A tak jsou v patě kotvených opěrných zdí provedeny svislé mikropiloty průměru 200 mm s osovou vzdáleností 1925 mm, spojené železobetonovými prahy. Těmi prochází spodní úroveň kotvení pomocí předepjatých pramencových kotev. Horní líc železobetonových pasů je po úsecích vodorovný, aby konformně kopíroval spád nové komunikace. Na pasech jsou uloženy s modulovou vzdáleností 3,85 m prefabrikovaná žebra se sklonem 5:1. Žebra mají průřez nepravidelného H a je v nich osazena průchodka pro druhou - horní - úroveň kotvení. Mezi žebry budou na pasech uloženy gabionové matrace a výše budou osazeny již zmiňované lomené desky. Ty budou v konečném stádiu zasypány substrátem a ozeleněny. Bylo velmi obtížné stanovit rozměry do sebe zapadajících žeber a desek, neboť poloměry zatáček rekonstruované komunikace jsou na spodní hranici nornou povolených hodnot. A protože sklon kotvených svahů je 5:1, je konvergence dvou dlouhých žeber v nejméně příznivém místě vzniklé kuželové plochy téměř 70 mm!.
Koncepce ostatních geotechnických prací - gabionových zdí a stěny na mikropilotách - se oproti projektu pro stavební povolení nezměnila a v současné době se i tyto práce již realizují.
English summary
Reconstruction of the road Radotín - Třebotov
The author describes in the article a development of a reconstruction and securing design of the road between Radotín and Třebotov. The design has to take into the account not only a technical state of variable geological conditions but also the national reservation and property standings that has been existed at single parts of the route. Precast ribs, permanent anchors and gabion fortifications were used to secure slopes above the road. Pile walls with permanent strand anchors were used for slope stabilization bellow the road. It was shown during works that originally designed scope of reconstruction is necessary to extend.