Pažení stavební jámy pro multifunkční objekt Flóra

Článek popisuje průběh pažení stavební jámy pro budoucí multifunkční objekt Flóra v Praze v bezprostřední blízkosti Olšanských hřbitovů. Stavební jáma rozměrů 150 x 55 m a hloubky 17 m byla pažena záporovým pažením a na části pod vestibulem metra betonovými pilíři. Zvláštností bylo budování stavební jámy v úseku bezprostředně sousedícím se zdí hřbitovů, kde u záporového pažení nesměly být použity zemní kotvy.

Na rozhraní Vinohrad a Žižkova, těsně pod vestibulem stanice metra Flóra, vyroste zanedlouho nová budova s osmi nadzemními a šesti podzemními podlažími. Na ploše téměř 1 ha bude postaven moderní polyfunkční objekt přímo propojený s vestibulem metra. Investorem stavby je společnosti Flóra Sen, hlavním dodavatelem je Metrostav, divize 9. Dodavatelem pažení stavební jámy je akciová společnosti Zakládání Group, která zajišťuje i zemní práce a přeložky inženýrských sítí v chodníku Jičínské ulice a uvnitř vestibulu. Staveniště je ohraničeno vestibulem stanice metra Flóra, Jičínskou ulicí a obvodovou zdí Olšanských hřbitovů.

Ačkoliv výsledky výběrového řízení byly známy již koncem června, práce na stavbě byly zahájeny až koncem listopadu po vydání stavebního povolení. Teprve projekt zapažení stavební jámy zpracovaný firmou FG Consult splnil podmínky pro vydání stavebního povolení, a sice, že zemní kotvy nesmí v žádné hloubce zasahovat do prostoru hřbitova.

Stavební jáma o půdorysných rozměrech 150 x 55 m a hloubce až 17 m je zapažena ze tří stran záporovým pažením, čtvrtá stra-na je v úseku pod vestibulem metra podchycena betonovými pilíři, v dalším úseku pak opět záporovým pažením.

Zápory tvořené dvojicí nosníků U 300, které byly vkládány do vrtů Ć 630 mm a zabetonovány, jsou kotveny ve dvou až čtyřech úrovních dle hloubky výkopu. Dvou, tří a čtyřpramencové dočasné zemní kotvy jsou vyrobeny naší technologií, hlava kotvy je umístěna mezi stojiny nosníků. Pažení mezi záporami tvoří hlazený stříkaný beton, který současně slouží jako podklad svislé hydroizolace.

Podchycení vestibulu metra je navrženo a provedeno systémem betonových pilířů, kterými procházejí šikmé mikropiloty a které jsou kotveny trny. Rovněž pažení vytvořené vyztuženým stříkaným betonem ve spodních úrovních je kotveno trny.

Obvodová zeď Olšanských hřbitovů je od novostavby vzdálena asi 10 m, ovšem v jedné části, dlouhé asi 40 m, se novostavba přibližuje ke zdi až na vzdálenost téměř jednoho metru. V tomto prostoru, kde nemohly být použity zemní kotvy, je provedeno záporové pažení, které není při současném výkopu obnaženo až na základovou spáru. Teprve po výstavbě nadzemních podlaží se začne v této části s výkopem. Rozpíráním do hotové konstrukce se po etapách dokončí výkop, příjezd bude situován již do nového objektu. Po betonáži základové desky a stropních konstrukcích budou rozpěry postupně odstraňovány.

V současné době jsou dokončeny zápory a část jámy je zakotvena již na druhou kotevní úroveň.

Kolektiv stavbyvedoucího pana Bohumila Kolíska odvádí na této náročné stavbě dobrou práci, která je ztížena i přísností zahraničního investora na vysokou kvalitu prováděných prací.

 

ing. Bohumil Kubín, Zakládání Group, a. s.
Foto: František Srp


English summary

The building pit bracing for the multi–purpose object "Flóra"
The article deals with the progress of a construction pit bracing of the future multi–purpose building "Flora" in Prague at the immediate vicinity of the cementery "Olšanské hřbitovy". The construction pit with the size 150 x 55 m, 17 m deep was secured by rider walling and concrete piers under the metro station entry. Realization of the construction pit near a cementary border had a special conditions because there the rider walling had not to be anchored by ground anchors.