Ing. Ladislav Košíček
Státní silnice č.14 je velmi frekventovanou spojnicí mezi Vrchlabím a Harrachovem.
V opravovaném úseku je silnice vymezena prudkým zalesněným svahem na jedné straně
a řekou Jizerou na straně druhé. Koryto řeky Jizery vlastně do značné míry určuje
vlastní trasu silnice s přímými úseky i četnými zatáčkami.
Vlastní těleso silnice je tvořeno střídáním zářezů a násypů podél řeky. Zabezpečovaný
násyp je na říční straně zajištěn starou opěrnou zdí z kvádrů,která stojí přímo v
řečišti na kamenné rovnanině. Vlivem velké frekvence vozidel a stáří zdi s již
nefunkčními drény, došlo k prosedání vozovky a tvorbě trhlin ve vozovce.
Objekt D 221-1-3
Statické zajištění původní opěrné zdi spočívalo v provedení dvojice neinjektovaných
mikropilot z výztužných trubek 89/10 v délce 9,0 m. Mikropiloty vnější řady byly
přiloženy na líc původní opěrné zdi a v její patě byly osazeny do vrtů vyhloubených
přes základ opěrné zdi na hloubku 2,5 m pod původní základovou spáru. Druhá řada
neinjektovaných mikropilot (vnitřní) byla situována 400 mm od prvé řady směrem do
vozovky. Jednalo se o vrty svislé, ukončené také 2,5 m pod původní základovou spárou
opěrné zdi. Vzdálenost v podélném směru mezi dvojicemi prvků byla 850 mm. Výztužné
trubky, které byly osazeny do přečištěných vrtů, vyplněných cementovou zálivkovou
směsí, přesahovaly o 300 mm úroveň pracovní plochy, která vznikla odbouráním betonového
trámu na koruně zdi. Po dokončení těchto stabilizačních prací provedl Geoing Jihlava,
jako vyšší zhotovitel prací, nový železobetonový trám na koruně opěrné zdi, do kterého
byly zavázány přečnívající konce výztužných trubek mikropilot. Vnější výztužné trubky,
přiložené na líc původní zdi byly překryty kamenným obkladem.
Objekt D 221-4
Tento objekt se vyznačoval menším poškozením původní opěrné zdi , která byla zhruba o
2 m nižší oproti předchozímu úseku. Zde byla pro zajištění zdi navržena dvouřadá stěna
ze svislých, neinjektovaných mikropilot s výztužnými trubkami 89/10. První řada byla
situována 300 mm od líce původní zdi a druhá řada ve vzdálenosti 400 mm od prvé směrem
do vozovky. ŹVodorovné vzdálenosti dvojic mikropilot byly 850 - 1500 mm v závislosti
na technickém stavu staré opěrné zdi. Vrty procházely celou výškou původního tělesa
zdi, přetínaly jeho základ a byly zahloubeny 2,5 m pod původní základovou spáru. Vrty
byly po vyhloubení přečištěny, vyplněny cementovou zálivkovou směsí a byly do nich
osazeny výztužné trubky, které stejně jako na předchozím objektu, přesahovaly o 300
mm pracovní plochu. Výztužné trubky na tomto objektu byly dlouhé 7,0 m. Konečná úprava
spočívala v nadbetonování železobetonového trámu na koruně opěrné zdi, do kterého byly
zavázány přečnívající konce výztužných trubek. Tak vzniklo pevné spojení nové konstrukce
s původní.
Veškeré popsané práce byly prováděny z úrovně pojížděné vozovky za plného provozu
vozidel v obou směrech a jediné opatření spočívalo ve snížení průjezdné rychlosti na
40 km/hod.
Vrty pro mikropiloty byly hloubeny ponornými vrtnými kladivy P 110 s vrtným nástrojem
o průměru 125 a 140 mm na vzduchový výplach. Jako vrtný stroj byla použita souprava
WIRTH B0 a dodávka stlačeného vzduchu byly zajištěna kompresorem Atlas COPCO 175.
Použitá ponorná kladiva jsou vybavena klapkou, takže je zaručena jejich funkce i pod
hladinou vody, Při hloubení vrtů byly naraženy i větší nespojitosti ve zdivu opěrné
zdi, které byly v rámci zálivky vrtu vyplněny cementovou směsí. Některé vrty byly v
průběhu hloubení nestabilní a musely být převrtávány po jejich stabilizaci zalitím
cementovou směsí. Ve většině vrtů docházelo po jejich zalití a osazení k poklesu
hladiny cementové zálivky, která pronikala do spar ve zdivu a obnovovala tak vyvětralé
pojivo. V takových případech bylo nutno zálivku i několikrát po sobě doplňovat.
V době od 15.9.98 do 15.11.98 bylo vyhloubeno 4.523 m vrtů a osazeno 7.348 m výztužných
trubek 89/10.
English summary
SECURING OF THE ROAD NO.I/14 AT PONIKLÁ-JABLONEC NAD NISOU SECTION
Highway embankment along the Jizera River is supported with stone retaining walls
founded on a stone dry-rubble in the river channel. Repair and restoration of the
wall stability at the length of 250m is done by reinforcing the wall with pairs of
micropiles up to 2,5m under the footing bottom. Cement grout filled cavities in the wall as well. New beams were cast on the wall crown and stone lining was restored. Micropiles were drilled with Wirth B 0 set by means of pneumatic hammer. 7348m of micropiles were finished in two months.