Zakladani staveb d.o.o. zahájilo v těchto dnech práce pro opravu železničního
mostu přes řeku Sávu u Bosenského města Šamac. Jedná se o velice důležitý
koridor spojující Bosnu a Hercegovinu se střední a východní Evropou. Do
doby, než byl zničen, projížděly právě přes tento most vlaky od přístavu
Ploće ve směru přes Sarajevo do mnoha okolních států. Tato trať byla proto
z hospodářského i politického hlediska velice důležitou dopravní tepnou
a pro znovu se rozvíjející bosenskou republiku bude mít její zprovoznění
po téměř 10-ti letech obrovský význam . Je dobře, že na takovéto akci
se spolupodílí nejenom dceřinná společnost firmy Zakládání staveb,a.s.
se sídlem v Chorvatsku ale i skupina specialistů z mateřské společnosti
pod vedením ing.Aleše Havránka. Přejeme tímto všem zúčastněným úspěšné
a zdárné vykročení do nové, pro našince z pohledu podnikání, ne ještě
zcela probádané oblasti.
Vzhledem k bouřlivému vývoji na balkánském poloostrově v posledním desetiletí,
nám dovolte stručný úvod věnovaný historickému vývoji státu, na jehož
území v současné době pracují naši kolegové jak ze Zakladani staveb d.o.o.,
tak ze Zakládání staveb,a.s..
Republika Bosna a Hercegovina je suverénní stát na Balkánském poloostrově
s cca 20 km dlouhým pobřežím omývaným Jaderským mořem. Rozlohou 51.129
km2 se řadí na 124.místo na světě, počtem obyvatel 4,5 milionu pak na
místo 112. V hlavním městě Sarajevu žije 380 tis obyvatel. Úředním jazykem
je srbochorvatština a zavedenou měnou je bosensko-hercegovský dinár.
Kromě krátké existence středověkého státu ve 14. století nebylo bosensko-hercegovské
území nikdy samostatnou státní jednotkou. Roku 1463 bylo dobyto Turky
a ve správě Osmanské říše zůstalo s jistou autonomií až do 19. století.
Od roku 1878 okupovalo Bosnu a Hercegovinu Rakousko-Uhersko, které ji
formálně anektovalo roku 1908. Po 1. světové válce se Bosna a Hercegovina
stala součástí Království SHS (pozdější Jugoslávie ). V letech 1941-1945
byla součástí chorvatského ustašovského státu, po roce 1945 pak svazovou
republikou SFRJ. V souvislosti s rozkladem Jugoslávie vyhlásila Bosna
a Hercegovina přes odpor srbské minority roku 1992 nezávislost na Jugoslávii.
Krátce poté vypukla v Bosně občanská válka mezi hlavními etnickými a náboženskými
skupinami: Srby, Chorvaty a Muslimy, spojená s genocidou. Ztráty na životech
se odhadují na více než 300 000 obětí. Masový exodus způsobil, že počet
obyvatel poklesl pod tři miliony. Na jaře 1994 podepsali bosenští Muslimové
a Chorvaté dohodu o vytvoření společného státního útvaru. Všeobecné příměří
bylo uzavřeno na sklonku roku 1994 s tím, že 70 % území Bosny a Hercegoviny
kontrolují bosenští Srbové. Po nových bojích a ofenzívě muslimů a Chorvatů
byla v listopadu roku 1995 sjednána v americkém Daytonu mírová dohoda,
na jejíž dodržování dohlíželo 60 000 vojáků NATO. Po dalších jednáních
se společný stát v březnu 1996 fakticky rozpadl na muslimsko-chorvatskou
Federaci Bosny a Hercegoviny a Republiku srbskou, oddělené čtyřkilometrovou
zónou separace, což potvrdilo vyhlášení politických stran bosenských Srbů
v létě, že považují Republiku srbskou za nezávislý stát.
V měsíci květnu letošního roku podepsala naše dceřinná společnost Zakladani
staveb d.o.o. se sídlem v chorvatském Zagrebu kontrakt na sanační práce
pro opravu železničního mostu přes řeku Sávu u Bosenského města Šamac.
Získání této zakázky bylo vyústěním snahy Zakladani staveb d.o.o uplatnit
se na dalších trzích států bývalé Jugoslavie po té, co došlo v Chorvatsku
v roce 2000 ke stagnaci stavebních investic (vlivem výměny vládnoucích
struktur došlo k politicky motivované revizi všech zakázek podepsaných
předchozí vládou; a to ať již přímo, či nepřímo financovaných státem;
a tím následně k zmrazení těchto investic, často ve stadiu pokročilé rozpracovanosti).
Ke zničení mostu přes řeku Sávu u města Bosanski Šamac došlo na začátku
chorvatsko-srbského konfliktu v roce 1992. Tehdy chorvatská armáda most
spojující chorvatské a bosenské území zničila, z obavy před vpádem srbských
tanků na jejich území.
Teprve po skončení války v roce 1995 bylo možno začít s úvahami na opravu
strategicky velice důležitého mostu, ale bosenská vláda na její zahájení
neměla dostatek finančních prostředků. Po té, co byl v roce 1998 vypracován
úvodní projekt a provedeny průzkumné práce, se teprve v letošním roce
podařilo na základě finanční pomoci EU oblastem postiženým válkou zahájit
přípravné a stavební práce. Generálním dodavatelem prací je sarajevská
firma ŽGP, která patří se svými cca 500-ti sty zaměstnanci k největším
stavebním firmám v poválečné Bosně a Hercegovině (byla založena v roce
1947).
Obsahem kontraktu je kolem pilířů zavibrovat jímky z jednoduchých štětových
stěn (délky štětovnic od 10-ti do 21,5 metrů) a to dílem z hladiny Sávy,
dílem z pevniny.
Následně bude vyčištěno dno v jímce mezi dříkem pilíře a stěnou jímky
a provedena betonáž dna v tomto prostoru pod hladinou vody. U některých
pilířů budou v předstihu provedeny předvrty pro stabilizační injektáž
podzákladí pilířů, po dokončení stětových stěn pak bude provedena těsnící
injektáž pro snížení, resp.zamezení přítoku vody dnem jímky. Před konečným
vyčerpáním jímky bude nutno provést ještě rozepření jímky.
V takto připravených pracovních prostorech bude firma ŽGP stavět nové
mostní pilíře. Následně dojde k odstranění štětových stěn; většinou odříznutím
u dna řeky.
Ke dni pořízení fotodokumentace byla zaberaněna ze 3/4 první jímka (k
dnešnímu dni tj.26.06.2000 byla jímka uzavřena a probíhá čištění dna).
O dalším průběhu výstavby Vás budeme stručně informovat v některém z
příštích čísel časopisu Zakládání.
Autor: ing.Dušan Houdek
English summary
Zakladani staveb d.o.o started works in Bosnia and Hercegovina
Zakladani staveb d.o.o. started during these days repairing works of the
railway bridge over the river Sava near Bosnia town Šamac. This railway
track is a very important corridorconnecting Bosnia and Hercegovina with
central and eastern Europe. Trains from the port Ploć went just this way
in a direction to Sarajevo and to many other surrounding states before
this bridge was brought to ruin. That is why this track was from the economical
and political point of view very important traffic artery and its renewal
after nearly ten years has huge importance for redeveloping Republic of
Bosnia.
It is very well that not only the filial company of Zakládání staveb,
a.s. registered in Croatia but also a group of experts from parent house
led by dipl. Ing. Aleš Havránek shares at so important project. We are
wishing to all participants succesfull and well done first steps in this
new, for Czech people not to much recognized, commercial area.