Při výstavbě komplexu obytných a obchodních budov tzv. Dorotheenhöfe
v centru Berlina byla do systému, zajišťující stavební jámu, integrována
i základová deska. Pro investora tím bylo jasně definováno rozhraní mezi
spodní a vrchní stavbou. Utěsnění dna stavební jámy bylo provedeno progresivní
metodou a to clonou v nevelké hloubce pod základovou sparou zhotovenou
tryskovou injektáží cementovou suspenzí. Clona byla zabezpečena proti
vztlaku takovými pilotami, zhotovenými rovněž tryskovou injektáží. Svislou
pažící konstrukcí tvořily podzemní stěny a převrtávané pilotové stěny,
v hodní části s nasazeným záporovým pažením. Cílem bylo minimalizovat
vliv na režim podzemních vod v okolí. Návrh i realizace je dílem fy Züblin-Spezialtiefbau
GmbH.
V dubnu 1999 získal Züblin Spezialtiefbau GmbH zakázku na zřízení stavební
jámy typu vodotěsné vany včetně základové desky pro Dorotininy dvory při
Georgenstrasse u nádraží Friedrichstrasse v Berlíně. V neposlední řadě
byl pro udělení zakázky rozhodující alternativní návrh fy. Züblin, který
uvažoval s integrací základové desky do systému, zajišťující stavební
jámu, a tím pro investora jasně definoval rozhraní mezi spodní a vrchní
stavbou. Na akci se podíleli vedle projekční kanceláře TBT Berlin také
Insond GmbH a pobočka Züblinu v Berlíně.
Charakteristickými znaky stavební jámy vanového typu jsou svislé vodotěsné
pažicí prvky, jakož i jejich vodotěsné napojení na těsnicí clonu ve dně
jámy. Cílem a účelem takového typu zajištění stavební jámy je vytvoření
využitelného prostoru pro stavbu, který mnohdy zasahuje několik metrů
pod hladinu podzemní vody, a aby přitom nedošlo k citelnému ovlivnění
režimu podzemní vody v okolí. Podle berlínských schvalovacích orgánů lze
jako dostatečně vodotěsnou konstrukci zajištění stavební jámy považovat
takovou, jejíž zbytkový průsak činí méně než 1,5 litrů za sekundu na 1000
m2. Splnění tohoto požadavku je třeba prokázat čerpacím pokusem. Pro jednorázové
odčerpání vody z jámy a průběžné čerpání průsakové a srážkové vody je
třeba zřídit systém odvodnění. Vliv tohoto čerpání na režim podzemních
vod mimo stavební jámu je zanedbatelný. Dříve docházelo při rozsáhlém,
t.zv. "otevřeném snižení hladiny podzemní vody" k značným škodám na vegetaci
a na zástavbě. V centrech měst, jakož i v Berlíně se výše uvedenému systému
zajištění stavebních jam, z důvodu přitomnosti vzácného porostu a stavební
substance, přisuzuje mimořádný význam.
Stavební jámy vanového typu s těsněným dnem.
Zatímco se již před několika lety dospělo k vysokému vývojovému stupni,
pokud jde o těsnost a technologii provádění svislých pažicích systémů,
bylo použití tryskové injektáže pro utěsnění dna stavebních jam ještě
ve vývojovém stadiu. Rozlišuje se mezi těsnicími clonami v malé nebo velké
hloubce pod základovou sparou. Během výkopu stavební jámy musí těsnicí
clony vzdorovat vztlaku podzemní vody, takže je třeba mělce uložené těsnicí
clony svisle přikotvit.
Hlavní rizika tohoto pažicího systému spočívají v nezabezpečení požadované
těsnosti, což si vyžádá zpravidla dodatečné sanace a tím zdržení ve výstavbě
a dále v nebezpečí provalení dna vyhloubených jam, což by vedlo k dalekosáhlým
důsledkům ve výstavbě jakož i v celém okolí.
Za datum narození těsnění dna stavebních jam metodou tryskové injektáže
lze považovat rok 1995, poté co se v Berlíně muselo upustit z důvodu hygienické
ochrany podzemních vod od injektáží chemickými gely, které byly povolovány
již jen vyjimečně. Mezitím Züblin společně s fy. Insond a TBT přistoupil
v této oblasti k rozsáhlému vývoji, shromažďování zkušeností a k řešení
veškerých úkolů, které s touto činností souvisejí.
Popis stavby
Na ploše asi 4 600 m2 velkého staveniště v centru Berlína je navržena
novostavba komplexu pěti obytných a obchodních budov t.zv. Dorotheenhöfe
se společnými dvoupodlažními podzemními garážemi. Stavba zasahuje zhruba
5 m pod úroveň podzemní vody. Stavební jáma je ohraničena zčástí veřejnými
komunikacemi a zčástí přilehlou zástavbou. Mimo to křižuje stavební jámu
na délku asi 25 m stávající tunel pro S-Bahn. Tunelová konstrukce je do
systému zajištění stavební jámy začleněna. Z toho vyplynuly zvýšené nároky
na provádění z důvodu dodržení deformačních tolerancí. Při zajištění stavební
jámy byly použity následující technologie:
- Kotvená stěna,
podchycující stávající zástavbu a vytvořená tryskovou injektáží.
- Kotvená těsnicí
podzemní stěna s vloženou štětovou stěnou a nasazenými nosníky pro záporové
pažení.
- Vetknutá železobetonová
podzemní stěna a převrtávaná pilotová stěna s nasazenými nosníky pro
zápor. pažení.
- Vodorovná těsnicí
clona, vytvořená tryskovou injektáží tl. 100 cm.
- Zabezpečení těsnicí
clony a další fázi i základové desky proti vztlaku pomocí tahových pilot,
zhotovených tryskovou injektáží (systém Soil-Jet GEWI).
Těsnění dna stavební jámy bylo vytvořeno mírně klenbovitě vydutou clonou
ve střední hloubce pod základovou sparou pomocí tryskové injektáže cementovou
suspenzí. Tato clona je během výkopových prací vystavena vztlaku a je
proto je zakotvena kotvami tvořenými, tahovými pilotami systému Soil-Jet
GEWI, které se v další fázi výstavby prodloužily ve zhlaví až do základové
desky. Přebírají tak dočasnou kotvicí funkci pro dvě stavební fáze.
Průběh stavby
Pro zřízení svislých pažicích a podchycovacích konstrukcí bylo zapotřebí
v určitém pruhu podél jejich osy zbavit podloží starých základů a trosek
po předválečné zástavbě až do hloubky asi 2,5 m pod povrchem. Tyto prostory
byly následně zpětně zasypány vhodnou zeminou, aby práce mohly probíhat
takřka bez podzemních překážek.
Po zhotovení pažení se započalo s výkopem stavební jámy na úroveň asi
0,5 m nad hladinu podzemní vody. Z této úrovně byly provedeny těsnicí
clona dna a svislé kotvy proti vztlaku.
Prokázání požadované těsnosti stavební jámy bylo provedeno po zřízení
odvodňovacího systému čerpací zkouškou. Přitom byl nejdříve prostor stavební
jámy odčerpán a poté sledován přítok do stavební jámy. Nasazením čidel
k termické identifikaci průsakových míst bylo možno takováto místa lokalizovat
nebo, jak to bylo v tomto případě, potvrdit bezvadnost provedeného zajištění
stavební jámy. V průběhu dalších výkopových prací byl průsak průběžně
odčerpáván a pažení bylo zakotveno. Po dosažení konečného výkopu byly
svislé kotvy proti vztlaku obnaženy a připraveny pro zavázání do základové
desky hrubé stavby.
K dosažení vodotěsné spáry mezi svislým pažením a základovou deskou byly
vloženy těsnicí prvky, takže bylo možno po zatvrdnutí betonu základové
desky čerpání průsakové vody předčasně ukončit.
Shrnutí
Stavební jáma včetně
základové desky byla zřízena během osmi měsíců a předána investorovi,
resp. následnému zhotoviteli hrubé stavby. Züblinem vyvinutá a provedená
technologie je odbornými kruhy hodnocena jako vysoce náročná na kvalitu
v oblasti projekce a provádění a dosáhla výrazně lepších výsledků v hodnocení
systémové vodotěsnosti. Nerušený průběh výstavby jakož i dobrá spolupráce
všech zúčastněných oddělení firmy vyústily v naprostou spokojenost se
strany investora.
Dipl.-Ing.
Thomas Schröder, Züblin Spezialtiefbau GmbH, Niederlassung Nord
Překlad příspěvku do firemního časopisu "ZÜBLIN aktuell" č. 1/2 2000
English summary
Foundation slab was integrated to the foundation pit protection system
beside construction of residental and commercial buildings complex called
Dorotheenhöfe in the centre of Berlin. Clear boundary between basement
and upper structure was defined for conractor. Sealing of the foundation
pit bottom was made by advanced technology - a screen in low depth under
foundation commissure created by cement grout jet-grouting. The screen
was secured against lifting forces by tension piles made by jet-grouting
too. Vertical retaining structure was created by diaphragm walls and secant
pile walls with fitted retaining riders in the upper part. To minimize
an influence to underground water mode in surroundings was a works target.
Design and realization was made by Züblin-Spezialtiefbau GmbH Co.
|