1. den – založení výškového
objektu v Hongkongu
Zastoupení firmy Bachy Soletanche nám
umožnilo prohlídku stavby v Hongkongu, kde pro investora zajišťuje
stavební jámu pro založení výškového obchodně-administrativního objektu v
přímém sousedství stanice metra. Rozsah dodávky speciálního založení činí
220 mil. Hongkongských dolarů (tj. cca 1,2 miliardy Kč) s dobou provádění
sedmi měsíců.
Staveniště f. Bachy Soletange v Hongkongu, zaloření jámy
pro výškový objekt
Stavební jáma je budována podle projektu
firmy BSG. Obvod tvoří konstrukční podzemní stěny tloušťky 1 200 až 1 500
mm, hloubka je 50 m, celková výměra 18 000 m2. Založení objektu je řešeno
z části na obvodové podzemní stěně a z části na 108 velkoprůměrových
pilotách hloubky 60 m a Ć 2 000, 2 500 a 3 000 mm. Piloty i podzemní stěny
jsou zavázány do skalního podloží z žulového masivu. U podzemních stěn je
hloubka zavázání 3 m, u velkoprůměrových pilot až 5 m s rozšířením paty
piloty o 1 m na průměru v počvě vrtu. Tento požadavek investora klade
velký nárok na celkové výkony stavby a množství nasazené mechanizace,
neboť výkony v této geologii jsou velmi malé.
Podzemní stěny začíná hloubit sestava dvou
bagrů s lanovými drapáky (těžba do hloubky 15 m) a jedné těžní frézy
(těžba do navětralé žuly). Zavázání do zdravé žuly se provádí dlátováním.
Piloty jsou hloubeny za pomoci dvouplášťových pažnic se zapažovacím
zařízením typu Leffer a kruhovým lanovým drapákem. Těžba ve zdravé žule je
prováděna osmi speciálními vrtnými soupravy typu Wirth, vyvinutými pro
těžbu ve skalní hornině.
Hloubka stavební jámy bude 12 m, přičemž
dále se bude pokračovat systémem TOP–DOWN. Z toho důvodu jsou v pilotách,
které jsou ukončeny v úrovni základové spáry dna objektu, osazeny ocelové
sloupy s přípravky na ukotvení stropů.
V těchto podmínkách jsou v průměru
dosahovány tyto výkony:
- Podzemní stěny: jedna lamela za den, tj.
320 m2, průměrný postup v žule – 0,1 m za hodinu.
- Piloty: jedna pilota za den, tj. cca 340
m3, průměrný postup v žule – 1 m za 12
hodin.
Systém kontroly technologie a kvality je v
organizačním schématu stavby řešen nezávisle na výrobním týmu a je
podřízen přímo řediteli stavby. Kvalita a provedení základové konstrukce
je prokazována pomocí sonického měření integrity a jádrovými vrty v patě
pilot a podzemních stěn.
Závěrem je nutné konstatovat, že shlédnutá
stavba byla příkladem dobré organizace a koordinace prací speciálního
založení při nasazení extrémně vysokého počtu strojů a
mechanizace.
Ing. Aleš Skalický,
Zakládání Group, a. s.
2. den – zábavný park Disneyland
Lan Tau–Island na uměle vytvořeném ostrově
Druhý pracovní den našeho pobytu v Hongkongu jsme
byli pozvání zástupci firmy Bachy Soletanche na exkurzi pro nás
(středoevropany) exotické a nevídané stavby – Disneyland Lan Tau–Island.
Rozlohou se bude jednat o největší zábavný park na světě, který vznikne na
uměle vytvořeném ostrově nasypaném nad mořským dnem. Ostrov vyroste v
mořské zátoce u ostrovu Lan Tau a bude propojen s hongkongským letištěm
dálničním přivaděčem a nadzemní rychlodráhou. Další možné spojení parku s
pevninou bude po moři.
Násyp ostrova představuje kubaturu 80 mil.
m3 písku, který bude dodáván na staveniště z mořského dna a částečně z
okolních ostrovů (průměrná dopravní vzdálenost je přibližně 60 km).
Investorem této stavby je vláda Hongkongu a cena tohoto gigantického díla
dosáhne asi 4 miliard hongkongských dolarů, což představuje přibližně 20
miliard Kč. Generálním dodavatelem celé stavby je anglická firma,
dodavatelem násypu je holandská firma Bahast–Nedo. Pro tuto firmu provádí
hloubkové zhutnění násypu ostrova právě firma Bachy Soletanche.
Před zahájením provádění násypových prací
byl proveden velmi podrobný geologický průzkum, kterým byla stanovena
hloubka odtěžení pokryvných vrstev mořského dna. Geologické vrty se
prováděly z palub lodí; při jejich těžbě byly současně osazeny pevné body
pro monitorování pohybů násypu. Ty jsou “vytaženy” až nad plánovanou
úroveň násypu a kromě sledování klasickým geodetickým měřením jsou
částečně sledovány i přes kosmickou družici.
Celková zhutňovaná plocha činní 1,7 mil.
m2. Výška hloubkového zhutnění se pohybuje v závislosti na tvaru mořského
dna v rozmezí od 15 do 47 m. Firma BACHY Soletanche používá pro hloubkové
zhutnění metodu vibroflotace. Vlastnosti násypu po zhutnění jsou stanoveny
takto:
- deformační modul Edef by se měl
pohybovat v rozmezí od 10 do 17 Mpa (dle výšky násypu),
- celkové sednutí násypu by mělo být po
hutnění větší než 5 % oproti výšce násypu před hutněním.
Vzhledem k druhé podmínce míry hutnění
násypu se pracovní úroveň pro hutnění navyšuje přibližně o 4 m nad
projektem požadovanou výšku zemního tělesa.
Zatím na stavbě pracují dvě hutnicí
soupravy, celkově se však počítá s nasazením 17 strojů. Pracovníci firmy
B. S. používají pro vibroflotaci vibrační hrušku vlastní výroby pod
označením V2. Vibrační jednotka je poháněna elektromotorem o výkonu 130 kW
s amplitudou 24 mm. Místa pro hutnění leží v trojúhelníkové síti o délce
jedné strany 4,3 m. Velký problém při hutnění představuje zavibrování
hrušky přes nehomogenní násyp (výskyt větších valounů) na projektem
požadovanou hloubku. Nejobtížnější je projít vrstvou suchého násypu, která
je nasypána nad mořskou hladinou. Doba zavibrování je velice proměnná a
pohybuje se v rozmezí od 4 do 25 minut. Pro zlepšení průniku vibrační
hrušky přes suchý násyp používají pracovníci f. B. S. kombinovaný výplach
vody a vzduchu, tzv. sifonáž. Jako další možnost zrychlení postupu prací
uvažuje technolog firmy o předvrtávání násypu v místě hloubkového hutnění
středněprofilovými vrty.
Týdenní výkon hutnění je plánován na 1,5
mil. m3 násypu, doba výstavby zemního tělesa se odhaduje na 23 měsíců.
Finanční objem dodávky hutnění násypu představuje 340 mil. hongkongských
dolarů. Seznámení s touto stavbou byl pro nás nevšední profesní zážitek
rozměrově i finančně náležící mimo možnosti evropských poměrů.
3. den – dvě stavby speciálního
zakládání v
Pekingu
V Pekingu jsme byli pozváni zástupcem f.
Bauer na dvě stavby, které prováděly místní čínské firmy, jimž firma Bauer
dodávala strojní zařízení pro práce speciálního zakládání.
Pažení stavební jámy pro
vládní objekt
První navštívená stavba se nacházela na okraji Pekingu, jednalo
se o stavební jámu pro nám blíže nespecifikovaný objekt čínského
ministerstva vnitra, který se budoval jako rozšíření sousedního objektu
stejného druhu.
Stavební jáma v Pekingu pro rozšíření objektu čínského
ministerstva vnitra, prováděná čínskou firmou
Stavební jáma v Pekingu prováděná čínskou firmou Zhong-Vedi
Prospectin & Foundation Engineering Co., Ltd.
Celkový objem stavební jámy představoval
přibližně 30 tisíc m3 a jáma byla asi ze dvou třetin dokončena. Nebyli
jsme kontaktováni s vedením stavby (asi záměrně), a tak technický popis
může sestávat pouze z toho, co jsme měli na stavbě možnost vidět.
Zapažení jámy bylo horizontálně rozděleno
do tří úrovní. V první úrovni byla jáma vysvahovaná a povrch byl ošetřen
stříkaným betonem (pravděpodobně kotven zemními hřeby). Druhá část byla
pažena pilotami Ć 600 mm, které byly navrženy přibližně v osové
vzdálenosti 1,8 m a vzniklý meziprostor byl vyztužen “karisítí” a opět
zastříkán torkretovým betonem. Pilotová stěna byla kotvena ve dvou
úrovních přes ocelové převázky tvaru “H” tyčovými a pramencovými kotvami.
Spodní část jámy tvořily podzemní stěny (pravděpodobně konstrukční) o
šířce cca 1 m. Zastiženou geologii tvořily v horních vrstvách navážky
přecházející postupně v písky až štěrkopísky. Na stavbě byla nasazena
jedna starší velkoprofilová vrtná souprava Bauer, jeden nosič s
hydraulickým drapákem pro těžbu podzemních stěn a dvě středněprofilové
vrtné soupravy, pravděpodobně také dodané firmou Bauer. Pažení vrtů pilot
a lamel podzemních stěn zajišťovala bentonitová suspenze (zdroj místní).
Zajímavostí bylo, že tzv. výplachové hospodářství bylo vybudované z
betonových jímek, které měly hlazený a kletovaný povrch. Stejně upravený
povrch nás zaujal u provizorní pracovní plošiny ve výrobně armokošů.
Velice specifické nám připadalo provedení vodicích zídek podzemních stěn,
a proto se ho pokusím podrobně popsat. Výkop pro vodicí zídky byl ve
vrstvách štěrkopísků proveden ručně a stěny byly vysvahovány ve sklonu asi 1:1. Pažení zídek u stěny
svahu bylo vyzděno z cihel, vnitřní hrana (vodicí stěna drapáku) byla
zapažena deskovým pažením. Zídky byly dvojitě proarmovány a vybetonovány. Vzniklý trojúhelníkový prostor mezi
svahem a vyzděnou pažicí stěnou byl zasypán a zhutněn.
Stavba byla prováděna velmi precizně,
staveniště bylo uklizené,
vnitrostaveništní komunikace udržované, stavební materiál uskladněn a
celkový dojem naznačoval velkou disciplinovanost realizátorů
stavby.
Pažení stavební jámy pro
výškovou budovu
Druhá
navštívená stavba se nacházela v centru Pekingu. Jednalo se o stavební
jámu pro jednu z mnoha v současnosti realizovaných výškových budov. Na
staveništi byla prováděna pažicí pilotová stěna a odvodňovací studně po
obvodě stavební jámy z původního povrchu. Velice kontrastní nám zde
připadalo nasazení vrtných souprav. Piloty prováděla vrtná souprava BAUER
BG 25 (nejnovější model) a vrty pro studny byly hloubeny dlátovací vrtnou
soupravou, jejíž rok výroby odhaduji přibližně do 50. let. Zapažení této
stavební jámy prováděla čínská firma Zhong-Vedi Prospecting &
Foundation Engineering Co., Ltd, která se zabývá pouze pracemi speciálního
zakládání. Od vedení stavby jsme dostali referenční materiály této firmy,
které nám představily firmu používající veškeré současné technologie
speciálního zakládání a přizpůsobující se současnému technickému vybavení
v daném oboru stavebnictví.
Ing. Martin Čejka,
Zakládání staveb, a. s.
Pozemní stavitelství
Pekingu
V rámci cesty do Hongkongu a Pekingu jsme
kromě staveb speciálního zakládání sledovali i stavby pozemního
stavitelství. Zatím co v Hongkongu je patrný dynamický růst podřízený
ekonomickým pravidlům, především vysokým cenám pozemků, a staví se tu
obytné soubory do výše třiceti až padesáti podlaží s minimálními
odstupovými vzdálenostmi budov, v Pekingu je výstavba velkoměsta řízená
programově s tematickým podtextem kandidatury Číny na uspořádání letních
olympijských her v roce 2006.
Velkorysý přístup čínské vlády je patrný
už cestou z letiště do centra Pekingu. Staví se všude a všechno: nové
magistrály s mimoúrovňovým křížením, zakládají se parky se vzrostlou
zelení, staví se výškové budovy administrativního charakteru a obytné
domy.
V Pekingu jsme navštívili dvě pozemní
stavby. První byla rekonstrukce objektů české ambasády prováděná PSJ
Jihlava, druhou byla výstavba obytného komplexu v diplomatické
čtvrti.
Rekonstrukce ambasády České
republiky
Stavba
probíhá v areálu české a slovenské ambasády, kdy jednotlivé pavilony z
padesátých let jsou rekonstruovány na byty pracovníků vyslanectví a
ubytovnu hotelového typu pro obchodní návštěvy v Číně, včetně nezbytného
zázemí. Stavbu provádějí čeští THP pracovníci a dělníci odborných profesí,
podle potřeby jsou na pomocné práce přes místní firmu najímáni čínští
dělníci.
Jedná se o stavbu v našich podmínkách rutinní, ale v klimatu
Pekingu bylo nutné se přizpůsobit místním, léty prověřeným klasickým
zvyklostem. Např. výrobky s větším obsahem stavební chemie dovezené z
České republiky se neosvědčily, neboť v několika případech docházelo po
jejich aplikaci k výrazným poruchám příslušných stavebních konstrukcí. Po
získání obchodních zkušeností managementem stavby jsou u nás běžné
materiály dodávány z čínského trhu.
Výstavba obytného komplexu v
Pekingu
V městské
části Xing Fu Ting jsme navštívili stavbu obytného komplexu, který
navazuje na již provedené a obydlené domy v těsném sousedství. Stavbu
realizuje čínská firma, v době naší návštěvy probíhaly práce na
železobetonovém skeletu třetího nadzemního podlaží. Hlavní manažer stavby,
který nás přijal a poté provedl stavbou, byl vůči nám velice zdvořilý.
Jeho odpovědi na naše konkrétní dotazy týkající se technických parametrů
výstavby byly odměřeně rezervované.
Všechny činnosti na stavbě v době naší
návštěvy působily dojmem dobře organizované proudové výstavby, v
pracovních prostorech byla zachovávána čistota, velkoryse byla pojata
bezpečnost a ochrana zdraví. Přístupové cesty byly označeny, po obvodě
podlaží byly osazeny pochozí lávky se svislým zaplachtováním exteriéru.
Bednění svislých konstrukcí bylo používáno ocelové, vodorovné části byly
šalovány z vodovzdorných překližek. Bednicí dílce, které nebyly připraveny
v pozicích, byly uskladněny v připravených stojanech, žádné části bednění
“odpadlého” od ruky na zem jsme neviděli. Všechno bylo uklizeno a odloženo
v přepravních kontejnerech. Ukládka armatury byla provedena až se školní
pečlivostí, vázaná, bez montážních svárů. Při naší návštěvě probíhala
betonáž stropů jedné sekce. Beton na stavbu byl dopravován domíchávači (5
m3) a dále transportován čerpadly vnitřním jádrem s otočným ramenem do
příslušných míst betonáže. Všechny styčné spáry navazujících stropů byly
dokonale kolmo ošramovány, u odbedněných konstrukcí byly okamžitě očištěny
nálitky.
Svislé konstrukce neměly viditelné mapy po
dodatečném začišťování, byly bez kaveren s velice dobrými povrhy betonu.
Odbedněné betonové stěny byly pečlivě skrápěny.
Dělníci na stavbě pracují v nepřetržitém
cyklu včetně sobot a nedělí. Ubytováni jsou přímo u stavby v objektech
zařízení staveniště, obědy jsou dováženy přímo na stavbu externími
dodavateli.
Námi zaznamenaný průběh prací hrubé stavby
vyvolával dojem dokonalé pracovní a technologické kázně a zvládnutého
procesu řízení hrubé stavby.
Při prohlídce již hotových obytných domů v
sousedství byla patrná architektonická snaha, aby domy působily důstojnou
pompézností. V parterech byla použita žula jak na dlažby, tak i na členitý
obklad stěn. Dokončovací práce, rovněž i úpravy povrchů interiéru jako
omítky, obklady a zárubně, byly zpracovány s menší řemeslnou zručností,
bez citu pro detail použitých materiálů.
Výstavba monolitického skeletu obytného komplexu v Pekingu
Ing. Karel Prajer, Prajer,
a. s.
Foto: Ing. Karel
Staněk, Ing. Aleš Skalický, Ing. Karel
Prajer