Výstavba nových supermarketů – zakládání na pilotách


Společnost Zakládání staveb v posledním období prováděla pilotové založení mnoha velkých nákupních center v celé ČR. Autor článku popisuje specifickou situaci na každé z těchto staveb s uvedením objemu provedených prací. V článku se též zmiňuje o stále se opakujícím provozním problému vyplývajícím z rozporu mezi výrobními tolerancemi vrtných prací a prefabrikovaných železobetonových výrobků.

Ačkoliv se to na první pohled nezdá, český trh není stále ještě nasycen velkými nákupními centry – nová stále přibývají. I když pronikání obřích nadnárodních koncernů do naší republiky svědčí o stále se zvyšující kupní síle obyvatelstva, je způsob, jakým se to děje velmi problematický. Vypadá to však, že se s touto stránkou globalizačního procesu budeme muset smířit.

Jen v prvních pěti měsících tohoto roku se naše akciová společnost podílela na pilotovém založení několika nákupních center v různých oblastech naší republiky. Jedná se o stavby Baumax Všebořice (Ústí nad Labem), Interspar Hradec Králové, Baumax Hradec Králové, Interspar Teplice, Obchodní centrum Praha-Štěrboholy, Olympia Mladá Boleslav.

Ve všech těchto případech se jednalo o provádění pilot a vrtaných hlavic pod systémové betonové prefabrikované, příp. ocelové sloupy. V případě prefabrikovaných betonových sloupů je v hlavicích pilot vynechán otvor – kalich pro osazení sloupů. Tolerance na provedení kalichů bývají většinou ±3 cm. V hlavicích, na které se osazují ocelové sloupy, bývají různé úpravy. Většinou se jedná o provedení nik pro zapuštění sloupů a osazení průchodek pro kotevní šrouby, příp. osazení kotevních desek do hlavic sloupů. Tolerance na osazení těchto zámečnických výrobků bývá ±1 až ±2 cm. Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o technicky velmi náročnou práci.

V souvislosti s výstavbou nákupních center a průmyslových hal bych rád upozornil na jeden stále se opakující provozní problém. Při provádění vrtaných hlavic pilot se většinou nepočítá s vnějším bedněním hlavice, to znamená, že hlavice je betonována rovnou do předvrtů; přitom tolerance usazení vrtného nástroje je ± 5 cm. Po obvodě jednotlivých objektů se však následně, a to někdy i s velkým časovým odstupem po našich pracích, osazují železobetonové prefabrikované prahy s ozubem, které mají toleranci daleko menší, např. ±2 cm, poněvadž projektant prefabrikované konstrukce s větší odchylkou provedení hlavice (patky) nepočítá. Neuvědomuje si totiž, že se jedná o hlavici vrtanou nebedněnou. V mnoha případech se tudíž musíme na stavby dodatečně vracet a do hlavic přišramovávat kapsy pro osazení prahů, což nás finančně a zvláště organizačně (ve většině případu nejsme již na stavbě přítomni) vyčerpává.

Přehled realizovaných staveb

Následuje stručný přehled jednotlivých staveb s uvedením jejich krátké charakteristiky:

Baumax Všebořice
 Objednatel: Stavby silnic a železnic, a. s., OZ 5
 Realizace: 14. 12. 2000–15. 1. 2001
Rozsah prací: 1076 bm pilot Ø 630 mm
154 ks hlavic Ø 1200–1400 mm
 Vrtná souprava: Delmag 1413

Z geologického hlediska se jednalo o jednodušší stavbu. Vrty pro piloty byly prováděny rotační technologií bez pažení. Stavba byla ze strany objednatele velmi dobře připravená, což velmi pomohlo tomu, že jsme smluvený termín ještě o jeden týden předstihli a stavbu bez problému předali.

Interspar Hradec Králové
 Objednatel: ŽS Brno, a. s. – závod PS
 Realizace: 08. 1. 2001–7. 2. 2001
Rozsah prací: 281 bm pilot Ø 630 mm,
362 bm pilot Ø 900 mm,
37 bm pilot Ø 980 mm,
512 bm pilot Ø 1100 mm,
319 bm pilot Ø 1240 mm,
196 ks hlavic Ø1220 mm.
 Vrtné soupravy: Delmag 0912, Delmag 1413, Wirth ECO 16,
                         Bauer BG 15, Wirth ECO 11.

Tato stavba byla velmi technicky náročná. Hladina spodní voda byla i méně než 1 m pod pracovní úrovní, což při nedostatečné připravenosti pracovních ploch přinášelo v některých částech velké problémy. Předvrty pro hlavice se musely hned po vyvrtání pažit systémem kari síť + juta + montážní kruhy. V některých případech ani toto nestačilo a předvrty se musely pažit ocelovými výpažnicemi. Piloty se vrtaly přes vrstvy štěrkopísků až tekutých písků a musely být tudíž na celou délku paženy. Z důvodu velmi nepříznivého terénu pro pojezd vrtných souprav a nemožnosti práce v noci (blízkost sídliště) bylo nutno nasadit na stavbu jejich větší počet.

Baumax Hradec Králové
 Objednatel: Orlická stavební, a. s.
 Realizace: 8. 1. 2001–31. 1. 2001
Rozsah prací: 326 bm pilot Ø 630 mm,
88 ks hlavic Ø 1220 mm.
 Vrtné soupravy: Delmag 0912, Wirth ECO 11.

Stavební objekt byl realizován na stejném staveništi jako výše zmíněný Interspar. Z technického hlediska se jednalo tudíž o stejné práce s tím rozdílem, že pracovní plocha byla o 70 cm výše, tudíž problémy s podzemní vodou byly menší.

Interspar Teplice
 Objednatel: 1. Betonstav, s. r. o.
 Realizace: 5. 2. 2001–30. 3. 2001
Rozsah prací: 99 bm pilot Ø 420 mm,
196 bm pilot Ø 630 mm,
526 bm pilot Ø 1220 mm,
163 ks hlavic Ø 630 mm, Ø 920 mm, Ø 1220mm.
 Vrtná souprava: Delmag 0912

Objekt se nachází v místech bývalé tovární haly, která byla částečně podsklepená. Byly tudíž problémy se stavební připravenosti související s bouráním stávajících betonových ploch. Piloty byly zahlubovány do skalního podloží tvořeného teplickými porfyry, jehož úroveň byla proměnlivá. Délka pilot byla tedy proměnná dle zastižené geologie. Nad tímto skalním podložím byly velmi zvodnělé vrstvy štěrkopísků, piloty byly tudíž pažené.

Olympia Mladá Boleslav
 Objednatel: Concord Invest, a. s.
 Realizace: 1. 2. 2001–19. 2. 2001
Rozsah prací: 1047 bm pilot Ø 920 mm,
86 ks hlavic Ø 1500 mm.
 Vrtná souprava: Delmag 1413-CFA

Po zkušenostech z první etapy výstavby jsme z důvodu velmi nepříznivých geologických podmínek (zvodnělé štěrkopísky, tekuté písky) zvolili nasazení technologie CFA. Ani v této etapě jsme se však nevyhnuli problémům. Při následných zkouškách integrity pilot bylo zjištěno u jedné piloty přerušení, které monitoring nezaznamenal. V dalších podezřelých pilotách jsme proto následně prováděli průvrty maloprofilovou soupravou Beller. I přes tyto kvalitativní problémy jsme dobrou pověst naší firmy uhájili a stavbu provedli a předali k plné spokojenosti objednatele.

OC Praha-Štěrboholy
 Objednatel: STUMP Specialtiefbau, s. r. o.
 Realizace: 2. 4. 2001–22. 5. 2001
Rozsah prací: 122 bm pilot Ø600 mm,
598 bm pilot Ø900 mm,
964 bm pilot Ø1200 mm,
99 bm pilot Ø1500 mm.
 Vrtné soupravy: Soilmec R 12 E

Na této stavbě jsme figurovali jako subdodavatel hlavního dodavatele speciálních prací. Z geologického hlediska se jednalo o jednodušší stavbu – vrtání bez pažení, bez přítomnosti podzemní vody. Bohužel celková koncepce stavby, tj. jáma 5 m pod okolním terénem bez odvodnění, zapříčinila to, že při jakýchkoliv větších deštích byla stavba přerušována, což kazí jinak celkově dobrý dojem z této stavby.

O pokračujícím trendu další výstavby nákupních center svědčí, že v současné době nastupujeme na stavbu TESCO II. Praha–Letňany.

Ing. Oto Petrášek, Zakládání staveb, a. s.
Foto: Libor Štěrba, Oto Petrášek



English summary

Building of new supermarkets – pile foundation

Zakládání Group a.s. has recently carried out pile foundations of many huge shopping centres all around the Czech Republic. The author of this article describes the specific aspects of each of these constructions including the volume of work already finished. In the article he also mentions the everlasting operational problem resulting from the clash between the manufacturing tolerance for drilling works and prefabricated reinforced concrete products.