Ačkoliv se to na první
pohled nezdá, český trh není stále ještě nasycen velkými nákupními centry
– nová stále přibývají. I když pronikání obřích nadnárodních koncernů do
naší republiky svědčí o stále se zvyšující kupní síle obyvatelstva, je
způsob, jakým se to děje velmi problematický. Vypadá to však, že se s
touto stránkou globalizačního procesu budeme muset smířit.
Jen v prvních pěti měsících tohoto roku se naše akciová společnost
podílela na pilotovém založení několika nákupních center v různých
oblastech naší republiky. Jedná se o stavby Baumax Všebořice (Ústí nad
Labem), Interspar Hradec Králové, Baumax Hradec Králové, Interspar
Teplice, Obchodní centrum Praha-Štěrboholy, Olympia Mladá Boleslav.
Ve všech těchto případech se jednalo o provádění pilot a vrtaných
hlavic pod systémové betonové prefabrikované, příp. ocelové sloupy. V
případě prefabrikovaných betonových sloupů je v hlavicích pilot vynechán
otvor – kalich pro osazení sloupů. Tolerance na provedení kalichů bývají
většinou ±3 cm. V hlavicích, na které se osazují ocelové sloupy, bývají
různé úpravy. Většinou se jedná o provedení nik pro zapuštění sloupů a
osazení průchodek pro kotevní šrouby, příp. osazení kotevních desek do
hlavic sloupů. Tolerance na osazení těchto zámečnických výrobků bývá ±1 až
±2 cm. Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o technicky velmi náročnou
práci.
V souvislosti s výstavbou nákupních center a průmyslových hal bych rád
upozornil na jeden stále se opakující provozní problém. Při provádění
vrtaných hlavic pilot se většinou nepočítá s vnějším bedněním hlavice, to
znamená, že hlavice je betonována rovnou do předvrtů; přitom tolerance
usazení vrtného nástroje je ± 5 cm. Po obvodě jednotlivých objektů se však
následně, a to někdy i s velkým časovým odstupem po našich pracích,
osazují železobetonové prefabrikované prahy s ozubem, které mají toleranci
daleko menší, např. ±2 cm, poněvadž projektant prefabrikované konstrukce s
větší odchylkou provedení hlavice (patky) nepočítá. Neuvědomuje si totiž,
že se jedná o hlavici vrtanou nebedněnou. V mnoha případech se tudíž
musíme na stavby dodatečně vracet a do hlavic přišramovávat kapsy pro
osazení prahů, což nás finančně a zvláště organizačně (ve většině případu
nejsme již na stavbě přítomni) vyčerpává.
Přehled realizovaných staveb
Následuje stručný přehled jednotlivých staveb s uvedením jejich krátké
charakteristiky:
Baumax Všebořice
Objednatel: Stavby
silnic a železnic, a. s., OZ 5
Realizace: 14. 12. 2000–15. 1.
2001
Rozsah prací: |
1076 bm pilot Ø 630 mm |
|
154 ks hlavic Ø 1200–1400
mm |
Vrtná souprava: Delmag 1413
Z geologického hlediska se jednalo o jednodušší stavbu. Vrty pro piloty
byly prováděny rotační technologií bez pažení. Stavba byla ze strany
objednatele velmi dobře připravená, což velmi pomohlo tomu, že jsme
smluvený termín ještě o jeden týden předstihli a stavbu bez problému
předali.
Interspar Hradec Králové
Objednatel:
ŽS Brno, a. s. – závod PS
Realizace: 08. 1. 2001–7. 2. 2001
Rozsah prací: |
281 bm pilot Ø 630 mm, |
|
362 bm pilot Ø 900 mm, |
|
37 bm pilot Ø 980 mm, |
|
512 bm pilot Ø 1100 mm, |
|
319 bm pilot Ø 1240 mm, |
|
196 ks hlavic Ø1220
mm. |
Vrtné soupravy: Delmag 0912,
Delmag 1413, Wirth ECO
16,
Bauer BG 15, Wirth ECO 11.
Tato stavba byla velmi technicky náročná. Hladina spodní voda byla i
méně než 1 m pod pracovní úrovní, což při nedostatečné připravenosti
pracovních ploch přinášelo v některých částech velké problémy. Předvrty
pro hlavice se musely hned po vyvrtání pažit systémem kari síť + juta +
montážní kruhy. V některých případech ani toto nestačilo a předvrty se
musely pažit ocelovými výpažnicemi. Piloty se vrtaly přes vrstvy
štěrkopísků až tekutých písků a musely být tudíž na celou délku paženy. Z
důvodu velmi nepříznivého terénu pro pojezd vrtných souprav a nemožnosti
práce v noci (blízkost sídliště) bylo nutno nasadit na stavbu jejich větší
počet.
Baumax Hradec Králové
Objednatel:
Orlická stavební, a. s.
Realizace: 8. 1. 2001–31. 1. 2001
Rozsah prací: |
326 bm pilot Ø 630 mm, |
|
88 ks hlavic Ø 1220
mm. |
Vrtné soupravy: Delmag 0912,
Wirth ECO 11.
Stavební objekt byl realizován na stejném staveništi jako výše zmíněný
Interspar. Z technického hlediska se jednalo tudíž o stejné práce s tím
rozdílem, že pracovní plocha byla o 70 cm výše, tudíž problémy s podzemní
vodou byly menší.
Interspar Teplice
Objednatel: 1.
Betonstav, s. r. o.
Realizace: 5. 2. 2001–30. 3. 2001
Rozsah prací: |
99 bm pilot Ø 420 mm, |
|
196 bm pilot Ø 630 mm, |
|
526 bm pilot Ø 1220 mm, |
|
163 ks hlavic Ø 630 mm, Ø 920 mm, Ø
1220mm. |
Vrtná souprava: Delmag
0912
Objekt se nachází v místech bývalé tovární haly, která byla částečně
podsklepená. Byly tudíž problémy se stavební připravenosti související s
bouráním stávajících betonových ploch. Piloty byly zahlubovány do skalního
podloží tvořeného teplickými porfyry, jehož úroveň byla proměnlivá. Délka
pilot byla tedy proměnná dle zastižené geologie. Nad tímto skalním
podložím byly velmi zvodnělé vrstvy štěrkopísků, piloty byly tudíž
pažené.
Olympia Mladá Boleslav
Objednatel:
Concord Invest, a. s.
Realizace: 1. 2. 2001–19. 2. 2001
Rozsah prací: |
1047 bm pilot Ø 920 mm, |
|
86 ks hlavic Ø 1500 mm.
|
Vrtná souprava: Delmag 1413-CFA
Po zkušenostech z první etapy výstavby jsme z důvodu velmi nepříznivých
geologických podmínek (zvodnělé štěrkopísky, tekuté písky) zvolili
nasazení technologie CFA. Ani v této etapě jsme se však nevyhnuli problémům.
Při následných zkouškách integrity pilot bylo zjištěno u jedné
piloty přerušení, které monitoring nezaznamenal. V dalších podezřelých
pilotách jsme proto následně prováděli průvrty maloprofilovou soupravou
Beller. I přes tyto kvalitativní problémy jsme dobrou pověst naší firmy
uhájili a stavbu provedli a předali k plné spokojenosti objednatele.
OC Praha-Štěrboholy
Objednatel:
STUMP Specialtiefbau, s. r. o.
Realizace: 2. 4. 2001–22. 5.
2001
Rozsah prací: |
122 bm pilot Ø600 mm, |
|
598 bm pilot Ø900 mm, |
|
964 bm pilot Ø1200 mm, |
|
99 bm pilot Ø1500 mm. |
Vrtné soupravy: Soilmec R 12
E
Na této stavbě jsme figurovali jako subdodavatel hlavního dodavatele
speciálních prací. Z geologického hlediska se jednalo o jednodušší stavbu
– vrtání bez pažení, bez přítomnosti podzemní vody. Bohužel celková
koncepce stavby, tj. jáma 5 m pod okolním terénem bez odvodnění,
zapříčinila to, že při jakýchkoliv větších deštích byla stavba
přerušována, což kazí jinak celkově dobrý dojem z této stavby.
O pokračujícím trendu další výstavby nákupních center svědčí, že v
současné době nastupujeme na stavbu TESCO II. Praha–Letňany.
Ing. Oto Petrášek, Zakládání staveb, a.
s.
Foto: Libor Štěrba, Oto
Petrášek