Modernizace západní části železniční stanice
Praha Hlavní nádraží – Mosty Seifertova ulice

English summary

V rámci modernizace západní části železniční stanice Praha Hlavní nádraží probíhá v současné době výstavba nových mostů přes Seifertovu ulici. Společnost Zakládání staveb, a. s. se na této významné stavbě v centru Prahy podílí zajištěním stavebních jam záporovým pažením a zhotovením základových pilot pro budoucí rozšíření mostních opěr.

Již několik let sledujeme po celé České republice budování železničních koridorů pro provoz vlaků s vyšší přepravní rychlostí. V roce 2001 došlo také na oblast Prahy, a to zahájením modernizace západní části železniční stanice Praha Hlavní nádraží – výstavbou nových mostů přes Seifertovu ulici.
Stavba bude probíhat přibližně 3 roky a je rozdělena na dvě části z důvodu zachování nepřerušeného provozu na trati a průjezdnosti vlaků po celou dobu výstavby mostů. Dá se předpokládat, že na tuto stavbu budou v průběhu tohoto desetiletí navazovat rekonstrukce mostů a železničních svršků na hlavních tazích z centra Prahy včetně Masarykova nádraží až na okraje hlavního města, kde už budování koridorů probíhá.
Stavba byla zahájena v polovině listopadu roku 2001, a to nikoliv na základě stavebního povolení, ale pouze havarijního výměru, snesením tří ocelových mostních konstrukcí přes Seifertovu ulici osazených již v roce 1905. Je tedy jasné, že životnost mostů byla koncem 20. století vyčerpána. Stavební povolení bylo vydáno až koncem měsíce prosince 2001 přes velký odpor řady zájmových skupin, snažících se např. o zachování historického rázu Žižkova.
Investor stavby – Stavební správa Praha ČD, s. r. o. – vybral jako generálního dodavatele pro první část stavby akciovou společnost Metrostav, divizi 04 ve sdružení s Železničním stavitelstvím Praha, a. s.
Zakládání staveb, a. s., provádí na této stavbě založení mostních opěr na pilotách o průměru 1200 mm a délky až 16 m. Vrty hluboké až 18,5 m byly v průběhu vrtání paženy ocelovými dvouplášťovými výpažnicemi.
Zakládání staveb, a. s. na stavbě dále provádí zajištění stavebních jam obou mostních opěr záporovým pažením ze svařenců dvou
U-profilů délky 12 m, osazovaných do vrtů průměru 630 mm. Kotvení záporových stěn je provedeno ve dvou kotevních úrovních. Zajištění výkopu stavební jámy směrem do Seifertovy ulice je prováděno pažicími pilotami průměru 900 mm a délky 7 m s osazenou záporou IPE 300 délky 4 m.
V současné době (duben 2002) je již hotovo zapažení stavebních jam včetně kotvení v obou úrovních (mimo úseku II. kotevní úrovně v Seifertově ulici) a záporové piloty. Dokončeno je již i pilotové založení jižní opěry (u nádraží), kde nyní probíhají armovací práce jednotlivých základů – pro zajímavost nosnou výztuží profilu 40 mm.
Stavba probíhá v nesmírně těžkých podmínkách dopravního uzlu Prahy „křižovatky Bulhar“ s výskytem velkého množství inženýrských sítí vzniklých v posledních 100 letech. Za zmínku stojí i specifické geologické poměry na staveništi, ale o tom snad v některém z dalších čísel časopisu Zakládání po dokončení celé akce v červnu 2002.

Richard Dvořák, Ing. Oto Petrášek, Zakládání staveb, a. s.
Foto: Ing. Libor Štěrba


English summary

Modernization of western part of railway station
Prague Main Station – Bridges Seifertova street

In the frame of modernization of the western part of the railway station Prague Main Station is executed just now construction of new bridges over Seifertova street. Zakládání staveb, a. s. shares on these important project in the center of Prague with securing of the foundation pits by anchored rider bracing and with realization of foundation piles for the future enlargement of the bridge abutments.