Ing. Marcel Kušta
Nový samoobslužný obchodní dům v Ústí nad Labem je situován mezi ulicemi Klíšskou, Okružní a Solvayovou, v tak zvaném „Solvayově trojúhelníku“ Jedná se o území s rozmanitou geologickou skladbou, která za hrnuje jednak poměrně mocné antropogenní sedimenty tvořené navážkami hlín, jílů a písků, lokálně do staveniště zasahuje terasa řeky Bíliny a navazuje na deluviální sedimenty. V přímém podloží se vyskytují tercierní sedimenty mosteckého souvrství tvořené šedými vápnitými jílovci. Hladina podzemní vody byla zastižena v širokém rozmezí od 3,5 do 11,5 m pod terénem v závislosti na pozici zvodnělých vrstev. Chemický rozbor prokázal vysokou tvrdost podzemní vody a její střední agresivitu s ohledem na obsah síranových iontů.
Založení objektu v těchto podmínkách bylo vyprojektováno nutně hloubkové, na železobetonových vrtaných pilotách, zahloubených do pevných tercierních jílovců. Protože vrchní stavba domu je tvořena železobetonovým skeletem, byly hlavy pilot vybaveny kalichy, které slouží pro přímé osazení nosných sloupů nadzemní konstrukce. Jako základové byly provedeny piloty o průměru 630 mm a 900 mm v celkovém počtu 120 ks a metráži 1508 m. Hloubky pilot byly proměnné dle hloubky tercierního podloží a pohybovaly se od 7,5 m do 18,0 m. Armokošů, vyrobených z oceli 10 425 (V), bylo vyprojektováno celkem 7 různých typů, jejichž délka byla upřesněna dle skutečné hloubky piloty. Hlavy pilot byly opatřeny osazovacími kalichy, které byly pro tuto stavbu vyprojektovány ve čtyřech rozměrově rozdílných typech.
Provedení pilot s kalichy je náročné na vytyčení jednotlivých pilot a dodržení přísných rozměrových tolerancí, které se přímo váží na požadavky montáže skeletu nadzemní konstrukce. Základem dosažení požadované přesnosti je ustavení vrtné soupravy nad osový bod piloty a jeho pečlivé zajištění před zahájením vrtání tak, abychom jej mohli v průběhu dalších prací na pilotě kdykoliv rekonstruovat. Pro hloubení vrtů byly na této stavbě nasazeny vrtné soupravy Soilmec R 12, které prováděly vrty nepažené, a souprava Delmag RH 1413, která pažila vrty v nestabilních horninách dvouplášťovými pažnicemi.
Betonáž piloty s kalichem proběhla dvoufázově: v prvé fázi byl zabetonován dřík piloty až do úrovně pod dno kalichu, kde byla vytvořena pracovní spára v čistém betonu. Po doplnění armatury a bednění kalichu byl dobetonován kalich na projektovanou úroveň hlavy piloty. Zde záleží na časovém sledu obou betonáží a dokonalém očištění pracovní spáry před zahájením betonáže kalichu. Beton pilot byl projektem určen B 20 V4 a byl ukládán v tekuté konzistenci, která odpovídá lití betonu betonovacími rourami.
Další objekt, který jsme pro areál obchodního domu provedli, byla opěrná zeď OZ 2. Změnou projektu byla tato opěrná zeď navržena jako monolitická podzemní stěna o tlouštce 400 mm, opatřená v koruně železobetonovým věncem a na líci přibetonovanou pohledovou stěnou o tlouštce 300 mm. Její funkcí je trvale zajistit výkop pro obslužnou komunikaci v areá lu obchodního domu. Rýha pro podzemní stěnu byla hloubena pod jílovou pažící suspenzí, která zajistila její stabilitu do doby zabetonování jednotlivých úseků rýhy. Podzemní stěna o celkové délce 95,2 m sestává z 20 lamel, z nichž nejhlubší je 7,5 m pod terénem. V úseku, kde podzemní stěna je provedena těsně pod stávajícími objekty, je její stabilita zajištěna kotevními trny z betonářské oceli o průměru 32 mm. Tyto trny procházejí podzemní stěnou, jsou osazeny do vrtu vy plněného cementovou směsí a jsou předepnuty přes ocelovou desku na sílu 50 kN.
Přestože naše práce proběhly v dubnu tohoto roku, budeme mít možnost je dokončit až v červnu, kdy se předpokládá realizace přeložky kabelu vysokého napětí, jehož poloha brání provedení 4 základových pilot.
English summary
There are thick layers of made up ground deposited on gray calcareous clay stone in the underlying geological profile of the built supermarket building. Drilled piles of 630 mm or 900 mm diameter provided with so-called chalices of 1500 mm diameter are designed as a foundation of reinforced concrete skeleton. Accurate location of the chalices is very important because the skeleton elements are assembled directly into them. 120 piles were drilled to the depth of 7,5 to 18 m with Soilmec R12 and Dalmag RH 1413 drilling rigs. Double-wall casing tubes were used in unstable soils.
Besides piling the 92,5 m long monolithic retaining wall was casted as a diaphragm wall provided with fair-face concrete. Close to the existing structures the stability of the retaining wall was secured with a little prestressed steel bars.