Zakládání ve světě: V londýnském Docklands vyrůstají mrakodrapy

RNDr Ivan Beneš

(Podle článku “Tests support Docklands tower design”, GE III/99)

I druhá nejvyšší budova ve Velké Británii bude stát v Canary Wharf v londýnské čtvrti Docklands. Ve stínu dosud nejvyšší budovy, tzv. Canary Wharf Tower, probíhají práce na založení nového ředitelství společnosti Hongkong and Shanghai Banking Corporation. Nová budova, jedna z nejvyšších v současnosti stavěných v Evropě, bude mít 44 podlaží. Její základy a základy přilehlé 22ti podlažní stavby se budují ve stavební jámě, jímce pažené štětovými stěnami, hluboké 12 m. Projektantem založení je firma Ove Arup and Partners, dodavatelem pilotového založení je společnost Keller, která má základové práce provést během 18 týdnů. Založení budovy na vrtaných pilotách o vysokém zatížení si vyžádalo nejen důkladný geotechnický průzkum staveniště, ale i ověření správnosti statických výpočtů zatěžovacími zkouškami pilot. Podloží budovy tvoří recentní štěrková terasa překrývající třetihorní jíly a písky. Piloty budou opřeny o vrstvu ulehlých písků tzv. thanetského souvrství. Piloty se vrtají z úrovně původního dna doků.

Pracovní zatížení pilot je velmi vysoké, typické je okolo 13 700 kN. Celkem budou základy tvořit 332 piloty průměru 1500 mm o hloubce až 33 m vrtaných pod bentonitovou pažící suspenzí. Koncem minulého roku se na stavbě realizovaly ověřovací zatěžovací zkoušky. Pilota o průměru 900 mm byla zkoušena na zatížení 21 000 kN v tlaku a následně jiná pilota o průměru 900 mm byla zkoušena tahem na zatížení 15 000 kN. Pracovníci dodavatele prací uvádějí, že zatěžovací zkoušky o takto vysokém zatížení byly realizovány v Británii vůbec poprvé. A to ještě mohutnější zkoušky teprve čekají. Zatěžovací zkoušky systémových pilot o průměru 1500 mm se připravují v současné době. Měly by být odzkoušeny zatížením 27 000 kN. Jako protizátěž budou sloužit kotevní piloty.

Výsledky ověřovacích zkoušek byly úspěšné a poskytly projektantům velké množství cenných informací pro projekt systémových (základových) pilot. Kritéria sedání při zkoušce byla velmi přísná - maximálně 6 mm při projektovém zatížení a 15 mm při zatížení na 150% pracovního zatížení. Projektanti stanovili i pro pracovní piloty velmi přísné kritérium sedání, pouhých 6 mm. Podle projektu nese více než 70% zatížení pata piloty, a proto má na provedení stavby zásadní vliv charakter únosné vrstvy písků. Aby předešel nečekaným komplikacím, použil dodavatel technologii injektování paty každé piloty. Injektáží se pod pilotu vnese napětí a předepne ji. Další nepříjemnou komplikací pro návrh založení je odvodnění staveniště, které vyvolává sedání území a přitěžuje piloty negativním plášťovým třením. Aby se simuloval vliv účinku negativního plášťového tření, bude pracovní zatížení při zkoušce zvýšeno o 30 %. Nicméně kritéria sedání zůstávají nezměněna.

V současné době, na jaře tohoto roku, pracuje na zakládacích pracích pět vrtných souprav, dvě výrobny suspenze včetně čistících stanic, vysokotlaká injekční stanice Soilfrac a šest - jeřábů.

Poznámka redakce: Podle pamětníků náš podnik realizoval zatěžovací zkoušky o podobných zatíženích již před 20 lety sloupovým zatěžovacím mostem 25MN


English summary

(after an article of GE III/99).

The second highest building in GB, the 44 floors building of the Hongkong and Shanghai Banking Corporation is constructed in Dockland, the new district of London. Foundation pit of 12 m depth is sheeted with steel sheet piles. The buildings are founded on 332 drilled piles of 1500 mm diameter, 33 m deep, loaded with c. 13 700 kN. In the geological profile the underlying recent gravel terrace covers the Tertiary clays and sands. Two loading tests of piles 900 mm, one with the 21 000 kN pressure, the second with 15 000 kN tension, were executed for designing piles. The working piles will be tested for the load of 27 000 kN. The pile feet in the sand stratum will bear approximately 70 % of the load. Dewatering of the site causes setting of the terrain and increases the pile load with negative skin friction. Both these facts force the contractor to use the grouting technology under the pile feet, what will produce the prestressing of the piles. All foundation works should take 18 weeks.