Ing. Dušan Houdek, Ing. Živko Zelić
Řekne-li se Chorvatsko, vybaví se řadovému občanovi České republiky ihned několik myšlenkových asociací: rozpad Jugoslávie a válečné hrůzy, které jej doprovázely, Jadranské moře, dobré víno a Vinjak Cezar, srdečné a přátelské oby vatelstvo. Kdo však alespoň jedenkrát na vštívil tuto krásnou zemi, rovněž ví, jak komplikovaná je často cesta do přímořských oblastí, respektive do re kreač ních center na pobřeží Jadranu. Ještě relativně snadno je dosažitelný Istrijský poloostrov přes Ljub ljanu, Postojnu nebo přes Maribor, Zagreb a Karlovac. Zde je v obou případech možno využít několika dokončených úseků dálnice nebo alespoň rychlostních komunikací, které jsou odkloněny mimo obce. Velice proble matická je z pohledu dosažitelnosti ovšem oblast Dalmácie a nejjižnější část Chorvatska, kde leží i známé město Dubrovnik. (1, 2)
V posledních letech čelí Chorvatsko značnému odlivu turistů do Španělska, Řecka apod. Je to zapříči něno nejenom politickým vývojem posledního desetiletí, ale i relativně vysokými cenami potravin a služeb. Stát, který má stále značný vliv na hospodářství a ekonomiku země, zde prokazuje vlastnímu obyvatelstvu „medvědí službu“. Ochranářskou politikou se snaží zvýhodnit domácí podnikatelské subjekty této oblasti a pod poruje tak stávající monopoly, které za takových okolností nemají potřebu pod konkurenčním tlakem snižovat cenu zboží a služeb. Přitom kupní síla obyvatelstva není velká, protože průměrný plat je zhruba stejný, možná o málo vyšší než v České republice. Chorvatsko na jedné straně touží po přílivu zahraničního kapitálu a investic, na straně druhé (a to můžeme my, jako Zakládání staveb, a. s., potvrdit) se velice těžko vyrovnává s konkurenčním tlakem na vlastní firmy. Proto platí pravidlo 15 % zvýhodnění domácí firmě: při výběrovém řízení na státem investované zakázky může být domácí firma o 15 % dražší než zahraniční konkurence a ještě stále zakázku získá.
Tato preference domácích firem byla jedním z důvodů pro založení společné firmy v Chorvatsku, na které se Zakládání staveb, a. s., vlastnicky podílí z 85 %. Firma sídlí v Zagrebu, zaregistrována byla 13. 5. 1999. Má dva ře ditele: Ing. D. Houdka zastupujícího zájmy většinového vlastníka a Ing. Ž. Zeliće, menšinového vlastníka společnosti s ručením omezeným. Celý název společnosti je „Zakládání staveb d. o. o.“
Most Dubrovník
Na mapce Chorvatska (2) jsou vyznačeny stavby, většinou silničních a dálničních mostů, na jejichž zakládání jsme se spolupodíleli. Jednou z nejvýznamnějších staveb je most u Dubrovniku, na které jsme si vysloužili uznání jak investora, projektanta, tak i generálního dodavatele prací, firmy joint venture WALTER BAU-KONSTRUKTOR d. o. o. za to, jakým způsobem jsme si poradili s vrtáním pilot # 1200 mm do kompaktního vápence (1, 3). Úkolem mostu je zkrátit cestu mezi Splitem a Dubrovnikem o 12 km. Dosud se musel objíždět záliv, který je vlastně vyústěním řeky Dubrovačka do moře, po místní komunikaci. Letecký snímek jasně ukazuje (1), o jaké zkrácení se jedná. Břehové opěry mostu, které jsou 52 m nad hladinou moře (4), byly dokončeny před 10 lety. Pak veškeré práce přerušila válka a nyní opět pokračuje stavba, která má být dokončena do roku 2001. Na počítačové grafice zpracované firmou Walter-Bau GmbH v Augsburgu je znázorněna počáteční a konečná fáze stavby mostu (5, 6). Celková délka mos tu je 481 m, most je zavěšen na 143 m vysokém pilíři tvaru „A“. Až jednou pojedete přes tento krásný most, jehož stavební náklady jsou 37000000 DEM, vzpomeňte si na to, že stojí na základech, které budovala česká firma.
Rychlostní Komunikace Zagreb–RIjeka
Další významnou investicí z hlediska podpory turismu je stavba dálniční a rychlostní komunikace Zagreb–Rijeka. Dnes je hotov úsek ze Zagrebu do Karlovace a jsou hotovy úseky cca 30 km z Delnice do Rijeky. Na tomto úseku jsme mimo jiné zakládali na vrtaných pilotách # 1200 mm, dlouhých 27 m ve velice složitých geologických podmínkách (v tzv. tekutých píscích) most v Karlovaci (13, 14). Je to rovněž zajímavý 2500 m dlouhý viadukt; výše této investice je cca 230000000 HRK, což je asi 1,2 miliardy Kč. Vzdálenost mezi pilíři mos tu je 35 m, pouze v místě přechodu řeky Kupa je dvojnásobná. Na obrázku (15) je hlava piloty připravená pro provedení zatěžovací zkoušky.
Most u obce Severinske Drage
Z nové zahajované stavby mostu u obce Severinske Drage, na které jsme dodavateli pilotáže, lze zatím ukázat jen budoucí trasu jeho zalo žení. Je na trase Karlovac–Rijeka. Piloty # 1500 mm – vrtané do skály (dolomit), budou základem pro most, který překlene údolí ve výšce 60 m, nad jeho nejníže položeným místem (8).
Dokončené stavby
Závěrem se vraťme prostřednictvím snímků ke stavbám, na kterých jsme byli dodavateli založení a které jsou již dokončeny nebo ve stadiu konečných stavebních úprav. Jsou to mosty přes řeku Koranu před zahájením pilotáže (10), v jejím průběhu (11) a poté již při osazování mostních nosníků (12). Most přes řeku Kupu u Pokupska byl již slavnostně uveden do provozu za účasti nejvyšších státních představitelů v čele s místopředsedou vlády Jure Radićem a za značné pozornosti tisku a televize. Na snímcích je zachycena příprava na slavnostní otevření mostu (9) a vlastní dokončený most (7). Naše práce byly prováděny z plovoucího pontonu (viz Zakládání 1/99 a článek na str. 19 v tomto čísle).
Kuriozita
Náš článek bychom rádi uzavřeli jednou kuriozitou (16). Objevili jsem ji na cestě mezi Kninem a Makarskou. Asi 70 km směrem do vnitrozemí od města Split je vesnice Cista Provo, ve které je k vidění toto obydlí. Postavil si je jis tý námořník ve výslužbě, který tak tesknil po své lodi, že si ji vybetonoval daleko od moře,
dlouho v ní bydlel, ale během války beze stopy zmizel.
English summary
When one mention Croatia to our citizen it immediately associate with war in former Yugoslavia, Adriatic see, friendly people. Once when you visit this beautiful country knows how difficult is to travel to Adriatic coast. This difficulty in travel with political reasons is why tourist are chousing other destinations. Tourism being very important segment of Croatian economy requires good communication facilities. It is easy to travel to Istra area, but to go to Dalmatia or Dubrovnik it is another store. This is why Croats are intensively building roads.
We have realised this moment and organised mixed company in Croatia which operate under trade name of ZAKLADANI STAVEB d.o.o. and it is situated in Zagreb.
DUBROVNIK BRIDGE
On our map you can see road bridges that are standing on our fundaments. One of most impresiv building is a bridge in Dubrovnik. Total lenght of 481 m, 52 m over see level, with A shaped pilar 143 m high. When you travel acros it in year 2001 remember, it is stending on 1200 mm piles that were built by our company.
FAST ROAD ZAGREB-RIJEKA
Another important coridor for turists is Zagreb-Rijeka. On this rute we have been building fundetion for 2,5 km long bridge around place of Karlovac. Pilots where 27 m long, 1,2 m in dia metar, in very dificult ground (liquid sands).
BUILDING IN FRONT OF US, SEVERINSKE DRAGE
Another big bridge. There we are building 1,5 m piles in dolomite rock. This bridge is on Zagreb-Rijeka road and it is 60 m high. So far we have finished fundation on bridges over river Korana near Karlovac, over river Kupa near Pokupsko and bridges Lonja, Presčno and Boranec on Zagreb-Varazdin road.