Petr Brandejs
V únoru letošního roku zahájil provoz pilot svoje práce na stavbách v Chorvatsku. Pět let po ukončení války, ve které bylo zničeno více jak 50 mostů, chybí kvalitní stroje pro pilotovací práce a tak firma HIDROELEKTRA Zagreb svojí původní zakázku na založení dálničního mostu na řece Lonja rozšířila o další objekty.
Jednou z nejobtížnějších zakázek byly piloty pro most na řece Kupa. Řeka Kupa patří mezi větší řeky v Chorvatsku a má svoje specifika. Protéká poměrně úzkým a hlubokým kaňonem v Pokupsku a ústí do řeky Sávy.
Náš odběratel měl již od září loňského roku opraveny mostní opěry z původně zničeného mostu na obou březích a čekal na firmu, která bude schopna provést piloty v řece. Naše práce na této stavbě byly zahájeny 20. února a ukončeny 10. března. Piloty vetknuté 10 m do dna řeky bylo nutno vrtat z pontonů v místech mezi původními šesti sloupy mostu, který byl zničen v době srbsko-chorvatské války. V okolí mostu byly patrny ještě dnes známky tuhých bojů. Vyhořelá a opuštěná stavení, rozstřílený kostel. Prostor stavby byl odminován v šíři 50 m, dále však, jak nás upozornili, nebylo radno se pohybovat.
Když jsem hovořil o tom, že řeka Kupa má svoje specifika, měl jsem na mysli to, že během velice krátké doby může její hladina vystoupnout až o 5 m a záleží na řece Sávě, zda dokáže takové množství vody pojmout. To jsme měli možnost poznat na vlastní kůži.
Hladina řeky Kupy stoupla přes noc o 1 m, takže pažící kolna vyčnívá asi 1,5 m nad hladinou. Přírůstek vody je asi 10 cm/hod. V 8:40 byla zahájena těžba piloty a byla ukončena v 10:00 hod. Osazení armatury skončilo v 11:30 a byla zahájena betonáž. Vrt suchý, soudržnost dobrá. Betonovací kolona osazena na dno vrtu za přítomnosti stavebního dozoru. Betonáž piloty kvůli čekání na jednotlivé mixy byla ukončena v 16:20. Jelikož mezi tím stoupla hladina řeky prakticky na úroveň zámků pažnice a není již možno na ně dosáhnout rotační hlavou, je nebezpečí, že pažnice nepůjde včas uvolnit a následně pak vytáhnout.
Shrnu technické údaje. 4 piloty # 1500 mm, vetknuté 10 m do dna řeky a vytažené asi 6 m nade dno. Tuto partii chránila ocelová trubka # 1320 mm, která byla navlečena na zúžený armokoš.
Hladina řeky v průběhu našich prací oscilovala od 4 do 8 m. Veškeré vrtné práce i montáž armatury byly prováděny z pontonů, které byly ukotveny pomocí 4 vrátků na březích. Nosnost pontonů 300 t.
Vrtná souprava WIRTH ECOdrill 16, doplněná elektrocentrálou a veškerým vybavením pro betonáž, byla naloděna a splavena na pozici vrtané piloty. Za asistence 2 geodetů, na obou březích, byly stanoveny přesné souřadnice vrtání. Speciálně upravenou pažnici # 1620 mm délky 8,4 m se zámky na bajonet, zatáčel nástavec upevněný na vrtné hlavě. Toto zařízení bylo navrženo a vyrobeno v našich dílnách ve velmi krátké době a plně se nám osvědčilo.
Pažnice jsme vetkli do dna řeky asi 1,2 m, odčerpali z ní vodu a vrtným hrncem # 1500 mm vytěžili pilotu do hloubky 10 m. Při zavrtávání pažnice nám posloužil naváděcí rám, který byl upevněn kolem pažnice na pontonu.
Vrtná souprava WIRTH, která se svým obrovským kroutícím momentem dokázala s pontonem ne zcela ideálně ukotveným pěkně „zatwistovat“, vzbuzovala obavy z mořské nemoci, ale hlavně z přesnosti zavrtání. Toleranci 5%, kterou nám umožňuje naše norma, investor nepřipouštěl, protože na piloty přímo navazovaly pilíře mostu. Nakonec vše dobře dopadlo a dnes již most přes řeku Kupu stojí. Ale než se tak stalo, řeka, která teče„lepou krajinou“a jejíž voda je neuvěřitelně čistá, nás několikrát potrápila, o čemž svědčí stavební deník z 23. 2. 1999: pro stále stoupající vodu bylo totiž nutné přemístění kontejnerů dílny a kanceláře. Současně je přemístěno mimo dosah vody i ostatní vybavení.
Voda dokázala vystoupat tak, že pod hladinou zmizela pilota i s pažnicí a nebylo možno ve vrtných pracích pokračovat, ba ani s vrtnou soupravou sjet na břeh. A tak 55-ti tunová vrtačka zůstala několik dní uprostřed řeky na prámu a my jsme přišli o pažnici. Jakmile voda opadla, mohli jsme pokračovat. Po zavrtání pažnice, jež bylo z důvodu přesnosti velmi náročné, a to i časově, pak vlastní vrtání probíhalo rychle. Silný proud vody a zhruba 6ti metrová hloubka pod pontonem však budily respekt. Vlastní vrt byl prakticky suchý, s minimálním průsakem vody. Sesazení jednotlivých dílů armokošů včetně navlečení chránící trubky se provádělo pomocným vrátkem vrtné soupravy na vodě. Některé svary se při osazování armatury vařily uvnitř pažnice.
Největším problémem se ukázalo zamezení průniku betonu mezi ocelovou pažnici a ochrannou trubku armokoše při betonáži. Z toho důvodu se na spodní část trubky přivařil plechový límec, který zavíral toto mezi kruží v hloubce dna řeky. Pro dokonalejší utěsnění a separování pažnice od betonu jsme ještě mezikruží obsypali vytěženou zeminou.
Vlastní betonáž byla náročná a prováděla se ze břehu čerpadlem SWING. Beton byl dopravován mixy ze vzdálenosti 40 km a betonáž trvala až 6 hod. Výška betonu v pilotě byla vytažena prakticky na úroveň hladiny řeky. Po zabetonování piloty jsme v intervalu 30 min. až 1 hod. pootáčeli pažnicí, abychom zabránili jejímu spojení s pilotou, při eventuálním průsaku cementového mléka do mezikruží. Takto oživenou pažnici jsme 10 hod. od ukončení betonáže vytáhli na ponton.
Dá se říci, že pro obyvatele Pokupska, pro které zničený most znamenal objížďku více jak 80 km, bylo úspěšné dokončení nového mostu našimi pracovníky vysvobozením (viz str. 18, foto 9). Pro nás byla tota stavba zdrojem dalších poznatků a zkušeností a nutno dodat i značného respektu ze strany odborné i laické veřejnosti (tedy i zmíněného místního obyvatelstva).
English summary
Five years after finishing the war in Croatia there is still 50 destroyed bridges to be rebuilt. One of this bridges was bridge over river Kupa near Pokupsko. Investor was Croatian road administration and the main builder was Hidroelektra-niskogradnja Zagreb. For them we have constructed steel reinforces piles in river bedding. Operation was executed with drilling machine WIRTH ECO drill from the floating pontoon. Dough river Kupa is very beautiful it has very nasty character It fluctuate in the level 1,5-2,5 m and than it is matter of couple of hours. Anyhow with considerable help of the pontoon crew two skillful geodet we have trick this river and finished a bridge foundation.