Rekonstrukce a dostavba budovy Pražské Plynárenské, a.s.

V článku je popsán objekt Pražské Plynárenské, a.s. v Praze na Národní třídě, který je rekonstruován za pomoci metod speciálního zakládání. Je zde provedeno podchycení obvodových a nosných zdí tryskovou injektáží M1 a M2 a kotvené záporové pažení pro objekt podzemních garáží. V současné době stavební práce přerušil archeologický průzkum.

Začátkem května 2000 se naše firma nastěhovala do dvora výše uvedeného objektu včetně záboru pro zařízení staveniště v Charvátově ulici, aby provedla zvláštní založení části objektu.

1) Zadání

- Zajistit stěny stavební jámy pro dostavbu podzemních garáží ve dvoře svislou pažící konstrukcí.

- Podchytit základy vysokých zdí budovy tryskovou injektáží pro umožnění výkopu pro podzemní garáže, přičemž výkop stavební jámy je součástí kontraktu.

2) Popis staveniště

- Budova, resp. komplex budov Pražské Plynárenské, a.s. se nachází v Praze 1 na Národní třídě. Objekt je významnou kulturní památkou. Na třech stranách (východ, západ, jih) přiléhá ke stávající zástavbě, severní strana sousedí s Národní třídou.

- Severní křídlo má v prostoru mezi hlavním schodištěm a přilehlým východním křídlem dva suterény, do dvora jsou otevřené i kryté pavlače.

- Východní křídlo je z větší části nepodsklepené s otevřenými pavlačemi.

- Západní křídlo je podsklepené v celém rozsahu s jedním suterénem s podlahou na kótě - 3,65 m. Sousedí s objektem č. 36/721 soukromého majitele. Podlaha 2. suterénu tohoto souseda je -7,04 m - 9,04 m.

- Jižní křídlo je dvoutraktové s vlastním schodištěm. Ke schodišti přiléhá část nad prostorem bývalé konírny. Prostor konírny je vůči úrovni dvora polozapuštěný na -2,5, m od ±0,00. Zde je umístěn průjezd do dvora z ulice Charvátovy, což byla hlavní přístupová cesta pro zásobování a stěhování technologií.

Suterénní zdivo je obecně z lomového kamene, v 1. suterénu severního křídla se vyskytuje též zdivo cihelné. Suterény jsou zastropeny klenbami, převážně kamennými, ale i cihelnými. Průjezd z Charvátovy ulice má strop železobetonový.
Skalní podloží v hloubce cca 13 m je tvořeno dobrotivskými břidlicemi jílovitými, místy se siltovou příměsí. Náplavy maninské terasy o mocnosti 10 m tvoří písčité štěrky, které jsou ve spodní části značně hrubozrnné s valouny až do 30 cm. Navážky s mocností do 4 m se skládají z překopaných a přemístěných zemin, ale i ze stavebních hmot, popela, škváry a jiných odpadků se zbytky nádob, slamníků a papírů. Vyskytují se zde staré, zasypané studny a odpadní jímky. Tento prostor je v současné době v celé ploše dvora plně v mravenčí aktivitě archeologů, kteří počítají pro svůj výzkum se stem pracovních dní. Po tuto dobu jsou naše práce na stavbě přerušeny, kromě odvozu "prozkoumané zeminy".

3) Princip navrženého technického řešení

Nosné zdi s nevyhovujícími hloubkami založení jsou podchyceny sloupy tryskové injektáže (metoda M2 v části kombinovaná s metodou M1), jejichž pata zasahuje pod úroveň budoucích výkopů.

Nejhlubší část výkopu, ve dvoře pro podzemní garáže, bude z části zajištěna záporovým pažením se záporami z I profilu č. 180, do hl. 8,0 m. Osová rozteč zápor je 1,4 m. Zemina mezi záporami bude zajištěna dřevěnými pažinami, jejichž povrch se opatří vrstvou podkladního betonu pro svislou izolaci objektu. Tyto práce budou prováděny z úrovně -4,50 m po ukončení archeologického výzkumu. Zápory jsou kotveny ve dvou úrovních dočasnými kotvami CPS 32 přes ocelovou převázku ze štětovnic larssen IIIn.

Zbylá část jámy pro garáže ve východní, západní a jižní partii je zajištěna sloupy tryskové injektáže M2 (resp. M1), které podchycují stávající základy nosných zdí. Jsou zde kotveny tyčovými, resp. pramencovými kotvami ve dvou, resp. třech pracovních úrovních. Kotvy mají dočasnou funkci po dobu dvou let, pak jejich funkci přebírá vestavěná železobetonová konstrukce garáží.

Jak již bylo výše uvedeno, v současné době probíhá na staveništi archeologický výzkum současně s odvozem vytěžené zeminy.

Tyto práce jsou umožněny provedením:

- tryskové injektáže v celém rozsahu dle PD

- tyčových kotev CPS 32 a trnů Ć 32 v prvé kotevní úrovni východního křídla.

 

Bohuslav Jakl


English summary

Reconstruction and development of The Pražská plynárenská Co. Building
A building of Pražská plynárenská Co. in Prague at Národní Street is reconstructed with special foundation methods. Underpinning of perimeter and bearing walls is realized by jet grouting M1 and M2. New foundation pit for underground parking is secured by anchored rider bracing. At present works are interrupted for execution of archaeological research.