Zatěžovací zkoušky Statnamic
byly vyvinuty jako levnější alternativa tradičních zatěžovacích zkoušek.
Současný stav technologie, rozšíření a použití zkoušek Statnamic v článku
prezentuje zástupce výrobce zařízení TNO Profound.
Zatěžovací zkoušky pilot Statnamic se
doposud v Evropě netěší takové oblibě jako v jiných částech světa, ale
i na starém kontinentu si již začínají získávat své postavení. Následující
článek, který je založen na původním příspěvku ředitele firmy TNO Profound
z Holandska Petera Middendorpa pro časopis European Foundations, mapuje
postavení této alternativní zkoušky pilot ve vztahu k tradičním zatěžovacím
zkouškám.
Zatěžovací zkouška Statnamic se ve velkém
měřítku používá v USA, Kanadě a v Asii, avšak v Evropě panovala a dosud
panuje značná neochota přijímat tuto zkoušku jako alternativu ke konvenčním
statickým a dynamickým zkouškám. Jedním z důvodů je skutečnost, že evropské
normy ve stavebnictví jsou založeny na preferování určitých tradicí a
zkušenostmi ověřených druhů zkoušek. Například v Nizozemsku se provádějí
přímé zkoušky pilot jen v malé míře a piloty se zhotovují například na
základě CPT zkoušek. Ve Velké Británii, Belgii a Německu se dává přednost
statickým zatěžovacím zkouškám. Jako spolehlivá metoda pro zkoušení beraněných
pilot jsou v mnohých zemích přijímány již i dynamické zkoušky. V žádných
evropských předpisech však dosud není uvedena zkouška Statnamic jako přijatelná
metoda zatěžovacích zkoušek pilot. Mimoto stále přetrvává názor, že se
jedná o zkoušku finančně nákladnou.
Přesto
roste zájem o tento druh zkoušek i v Evropě. Jeden ze zakladatelů technologie,
společnost TNO Building and Construction Research of the Netherlands,
založil v roce 1999 společnost TNO Profound (Professional Foundation Diagnostics)
se záměrem prosadit větší míru používání zkoušky Statnamic právě v Evropě.
Základem, na kterém chce společnost zvýšení zájmu postavit, je široký
výzkum, jehož cílem je srovnat výsledky zkoušek Statnamic s běžnými tradičními
zkušebními metodami zkoušení pilot. Zatím se prováděl v Nizozemí, Belgii
a v Maďarsku, dále se plánuje realizace tohoto projektu i v Německu, Španělsku,
Polsku a Turecku.
Princip zkoušky Statnamic
Zkouška Statnamic byla vyvinuta společností
TNO a kanadskou společností Berminghammer Foundation Equipment začátkem
devadesátých let jako odpověď na požadavky stavebního průmyslu na finančně
efektivní a přesnou metodu zatěžovacích zkoušek pilotových základů. Statické
zkoušky se totiž obecně považují za drahé a dynamické zkoušky se ukázaly
jako nespolehlivé pro stanovení únosnosti při statickém zatížení vrtaných
pilot a jiných typů na místě zhotovených pilot.
Principem zkoušky Statnamic je měření
reakce piloty, která je namáhána vysokým tlakem vyvolaným v pneumatickém
válci hořením speciálního paliva. Princip je obdobou činnosti výbušného
motoru, případně výbušného beranu. Vzniklý ráz způsobí, že je zkoušená
pilota jemně zatlačena do zeminy. Vyvozené zatížení se měří tlakovým snímačem
a posun hlavy piloty je zaznamenáván speciálně vyvinutým laserovým snímačem.
Snímač tlaku i laserové čidlo jsou vestavěny do celého zařízení Statnamic,
a proto se nemusí provádět žádná instrumentace přímo na dříku piloty.
Požadovaná hmotnost zátěže činí pouze 5 % celkově vyvozené síly. Schéma
zkoušky je patrné z obrázku.
Při vyhodnocení zatěžovací zkoušky Statnamic
se vychází z posouzení chování piloty, na kterou působí setrvačné síly
výbuchem vyvozeného zatížení a odporu zeminy, do které je vetknuta. Z
toho lze jednoduchým výpočtem určit chování piloty při statickém zatížení
a z diagramu zkoušky lze přímo vypočítat maximální statickou únosnost
zeminy.
Zatěžovací zkouška pilot Statnamic se
nejlépe vyhodnocuje u pilot instalovaných v zeminách s výraznou dynamickou
reakcí. Proto lze za spolehlivé považovat zejména výsledky zkoušek pilot
v pevných soudržných a ulehlých nesoudržných zeminách. Naproti tomu se
u tohoto typu zkoušky musí nadále věnovat pozornost výzkumu a vyhodnocení
vlivu viskozity zemin, nárůstu pórového tlaku vody a účinku rychlosti
zatížení.
Použití metody a její zavádění do praxe
Metodu lze použít nejen u jednotlivých
pilot, ale také u skupin pilot a stavebních prvků, jako jsou mostní pilíře
a základové patky. Jelikož je princip zkoušky založen na zrychlení hmot,
mohou být piloty zkoušeny v jakémkoliv směru, třeba vodorovně nebo pod
sklonem.
Zkouška se nejdříve rozšířila a byla přijata
v Asii. Stavební boom v rychle se rozvíjejících ekonomikách některých
zemí vyžadoval vhodné alternativy zkoušení pilot. Nové typy zkoušek našly
uplatnění zejména na velkých stavebních projektech, kde byly klasické
zkoušky nepraktické a příliš drahé. Úřední orgány jednotlivých zemí se
na základě srovnávacích zkoušek přesvědčily, že výsledky zkoušek Statnamic
jsou srovnatelné se statickými zkouškami a dávají stejné nebo obdobné
výsledky. Následně po úspěchu v Asii byla technologie zkoušky Statnamic
přijata v USA, kde se do současnosti provedlo více než 300 zkoušek. Akceptace
zkoušky Statnamic byla opět založena na srovnávacích zkouškách se statickými
zatěžovacími zkouškami, kterými se potvrdila její spolehlivost a přesnost.
V současné době začínají některé země zavádět zkoušku Statnamic i do stavebních
norem; příkladem může být v tomto směru japonská norma pro zkoušení pilot
zatěžovacími zkouškami, normu akceptuje i American Society for Testing
and Material Code. V Kanadě, USA, Japonsku, Malajsii, Velké Británii,
Holandsku a mnoha dalších zemích se provedlo již přes 1000 Statnamic zkoušek.
Moderní zařízení umožňují provádět zkoušky od 0,1 MN do 30 MN a vyvíjí
se zařízení o kapacitě 60 MN.
TNO Profound pořádá pravidelné semináře
a praktické ukázky, na kterých se evropští inženýři seznamují s teorií
a praktickým použitím zkoušek Statnamic. Společnost úzce spolupracuje
s univerzitami a výzkumnými pracovišti v řadě států s cílem usnadnit zavedení
zkoušek Statnamic do národních předpisů.
Další vývoj
Posledním výrazným krokem ve vývoji metody
Statnamic je použití vody jako reakční zátěže při zkoušení pilot na vodě
nebo blízko vody. Použití vodní zátěže umožnilo provádět mnohem větší
zkoušky s použitím zařízení vážícím pouze 1 % zkušebního zatížení. Pět
nebo deset procent reakční zátěže je zajištěno vodou, umístěnou v nádrži
pod hladinou vody. Použití takovéto reakční zátěže znamená, že lze provádět
velmi velké zkoušky s delším trváním, než se užívají dnes.
Dalším vývojovým krokem, na kterém pracují
odborníci z TNO, Berminghammer a IHC Foundation Equipment, je použití
vodní zátěže jako nástroje k beranění pilot. Podvodní beran Statnamic
se bude skládat z velké setrvačné hmoty tvořené vodou a nástroje Statnamic
schopného produkovat mnohonásobné zatěžovací rázy. Tento nástroj se bude
používat k zatlačování kotevní piloty do mořského dna a zároveň bude měřit
její únosnost. V budoucnu tak bude možné malé piloty na souši i na moři
beranit s použitím podvodního nástroje, který zdánlivě nic neváží.
RNDr. Ivan Beneš, Zakládání staveb, a.
s.,
podle článku „Statnamic test gain ground“
z časopisu European Foundation, Winter 2000
English summary
Pile loading tests Statnamic
Loading tests Statnamic were developed as a cheaper alternative to traditional
pile load testing. A present stage of this technology, of its expansion
and of the use is presented by the producer of the equipment TNO Profound.
|