JZ PORTÁL TUNELU MRÁZOVKA V RADLICKÉ ULICI

Ing.Pavel Král

Zajištění JZ portálu západní tunelové trouby je součástí akce MO Radlická-Strahovský tunel. Realizační dokumentaci zpracoval projekční atélier SATRA, s. r. o.

Vedení trasy raženého tunelu ZTT určuje vyústění trouby v jižním hloubeném úseku v blízkosti ulice Radlická. Projekt řeší statické zabezpečení kolmých stěn a svahů stavební jámy. Jediný přístup na pracoviště byl z Rad lické ulice. Pro zabezpečení hloubeného úseku se především stabilizoval prostor nad stavební jámou a minimalizovaly se zásahy do nepřístupných svahů. Toho se dosáhlo vybudováním kotvených mikropilotových stěn ze svislých mikropilot, kotvením skalních stěn, ochranou a stabilizací konstrukcí stříkaným betonem s výztužnými ocelovými sítěmi. Kóta 191,20 m n. m. je určující výškou dna stavební jámy, od které se odvíjí celkové členění plochy, vzniklé při hloubení portálu. Nejvyšší část sanace stavební já my je na kótě 217 m n. m.

INŽENÝRSKO-GEOLOGICKÉ POMĚRY
Skalní podloží tvoří horniny severovýchod ní části ordovické barrandienské synklinály. Převážné zastoupení mají jílovité břidlice a jílovitoprachovité břidlice s vyšším stupněm re krys talizace jílových minerálů, s vysokým podílem pískovců a křemenců. Podzemní voda nebyla prakticky zastižena.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Zabezpečení svahu a portálu bylo provedeno trvalými pramencovými kotvami v 7 kotevních úrovních. Jednotlivé kotevní úrovně byly výškově odstupňovány po třech metrech. Byly navrženy trvalé dvou až šestipramencové kotvy v počtu celkem 81 ks.

Síly z předepnutých kotev se přenášely přes železobetonové nebo ocelové převázky do svislých stěn z mikropilot-ocelových trubek 108/16. Zabezpečení se provádělo na velmi prudkém svahu směrem k Radlické ulici. První kotevní úroveň byla 14 m nad silnicí. Pro pojezd vrtné soupravy MSV bylo nutno smontovat těžkou ocelovou plošinu. Těžba svahu se v této výšce provedla ručně. V nižších kotevních úrovních se již těžba prováděla strojně, přičemž v širším zářezu se vrtalo z terénu a nikoli z ocelové plošiny. Průběžně se odtěžené stěny sanovaly tor kretovým nástřikem tl.15 cm, vy ztuženým ocelovou sítí.

Těsně nad budoucím výrubem tunelové trou by bylo odvrtáno a osazeno 27 ks vodorovných mikropilot 108/16, každá délky 15 m. Tento mirkopilotový "deštník" umož ní bezpečnější zahájení ražby tunelu.

Celkem bylo osazeno 1365 m MP 108/16, z toho 405 m vodorovných, 81 ks trvalých dvou až šesti pramencových kotev, 90 m3 převázek ze železobetonu a 80 m ocelových převázek z 2 x U 200.

Stavba byla zahájena 26. 2. 1999 a byla plánována na 6,5 měsí-ce. Dobrou koordinací prací s ostatními dodavateli byl termín zkrácen na 4,2 měsíce.


English summary

Driven section of the west tunnel tube of the highway tunnel Mrázovka follows up the excavated section in the place, where the Radlická Street goes close to rocky scarps. For securing of the excavated section it was necessary to make the rocky wall of the pit safe and to minimalise the cutting of unaccessible scarps. Anchored micropile walls, anchoring of rocky walls and reinforced gunite achieved this. The height of the secured wall was 26 m over the pit bottom. At the same time 27 horizontal micropiles were performed above the future tunnel to secure starting of driving the tube.