DĚČÍN - MOST PŘES PLOUČNICI V LITOMĚŘICKÉ UL.

Ing. Aleš Havránek

Začátkem roku 1999 jsme byli požádáni firmou SaM Česká Lípa o zpracování nabídky na zapažení stavebních jam pro založení pilířů nového mostu přes Ploučnici, který měl být zbudován na místě starého mostu, jenž byl v havarijním stavu.

Předpokládalo se plošné založení pilířů, cca 2 m pod úrovní hladiny Ploučnice.

Nabídka byla zpracována bez podrobného geologického průzkumu, avšak s ohledem na zkušenosti se zakládáním mostu přes Labe, který se nachází v bezprostřední blízkosti (cca 200 m). Tehdy byly zastiženy hrubé štěrky o velikosti valounů až 50 cm v 50 % objemu, které způsobily velké problémy při těžbě podzemních stěn (lamel).

Proto byla nabídnuta jednoduchá štětová jímka ze štětovnic dl. 8 m s vetknutím 6 m dle původního projektu PONTEXu a variantně kotvená štět. jímka ze štětovnic dl. 6 m v případě očekávaných problémů.

Při beranícím pokusu před zahájením prací bylo zjištěno, že hrubé štěrky se nalézají bezprostředně pode dnem původního řečiště a že nelze na vrhované štětovnice zaberanit. Na základě konzultací se zástupci Zakládání staveb, a.s. (Ing. Knopp) změnil PONTEX návrh pažení na dvojitou spřaženou štětovou jímku ze štětovnic dl. 3-4 m. Přesto bylo nutno před beraněním stěny štěrky na celou hloubku vetknutí štětovnic odstranit a po osazení štět. stěny zpětně zasypat.

Beraněno bylo cca 0,5 až 1 m, větší vetknutí do hrubých štěrků nebylo možno dosáhnout. Přestože se v průběhu beranění objevily značné pochybnosti o následné zčerpatelnosti jímek, výsledek byl více než uspokojivý. Díky technickému řešení bylo tak i v těžkých geologických podmínkách umožněno VDS - SaM Česká Lípa provedení základových konstrukcí bez omezení. Jímky byly provedeny v květnu až červnu 1999.


English summary

The existing bridge should be replaced with a new bridge founded on foundation plates in the depth of 2 m under the water level. At this place the subsoil is very coarse gravel with high percentage of boulders up to 50 cm. Designed ramming of 8 m long sheet piles was impossible to realise. According to the changed design the double row cofferdam made from sheet piles 3-4 m long was executed. However it was necessary to excavate the gravel up to the whole depth of restraint and after fixing of the cofferdam to back fill it again. Ramming the sheetpiles was successful up to 0,5-1 m only. In spite of considerable doubt the pumping of water out of the cofferdams was satisfactory.