Oprava povodňových škod na silnici II./309 Šediviny - Hluky

Jan Spudil
Silnice II. /309 mezi obcemi Šediviny - Hluky v blízkosti Deštné v Orlických horách vede lesnatým údolím po levém břehu Plesnického potoka. Při letní povodni v roce 1997 se z nevelkého potoka stala dravá horská řeka, která si sílu svého toku vyzkoušela na nedávno upraveném svahu rekonstruovaného úseku silnice.
Difinitivní úpravu poškozené i ohrožené části svahu mezi silnicí a potokem, rozdělila projekční kancelář Dušek a Partner na tři úseky.
V prvém úseku kdy voda odnesla kamenitohlinitý materiál svahu i velké balvany mezi ocelovými prvky původního statického zajištění svahu a vozovky, bylo navrženo zesílení původní konstrukce dvěmi řadami šikmých trubkových mikropilot a jednou řadou svislých trubkových zápor.
Původní i nové ocelové konstrukce byly navzájem provařeny a takto vzniklý svařenec bude tvořit kostru betonové zárubní zdi. Trubkové mikropiloty a zápory jsou ze silnostěnných ocelových trubek 70/12. Hlavy mikropilot na tah i tlak jsou zavařeny do převázek ze štětovnic,, které překrývají vždy dva prvky původní konstrukce.
V druhém úseku došlo povodňovým přívalem a unášenými balvany k úplné destrukci původního zajištění svahu a proto projekční řešení opravy spočívalo v návrhu dvakrát kotvené záporové stěny a řady krátkých kotevních zápor pro zavázaní základu betonu zárubní zdi. Zápory z válcovaných nosníků HEB 140 o délce 5 m jsou v celé délce nad pracovní plošinou a jsou zakotveny do podloží krátkými trubkovými mikrozáporami ke kterým jsou přivařeny. Kotvení ve dvou řadách je provedeno trubkovými mikropilotami 70/12 přes ocelové převázky ze štětovnic. Mikropiloty jsou přivařeny k převázkám a na vyčnívajícím konci je osazena hlava na tah i tlak. Vyčnívající část kotevní mikropiloty s hlavou bude zabetonována do betonové zárubní zdi, která se stane definitní úpravou svahu. Třetí úsek ochrany svahu silnice od délce cca 200 m je v současné době projektován.
Geologický profil v celé délce zajišťované silnice je tvořen 6 až 8 m balvanitých sutích s hlinotopísčitou až kamenitou výplní, která nasedá na navětralé ruly skalního podkladu. Balvany v sutích mají až několika kubíkový objem a výplň je ulehlá s přirozenou vlhkostí. Hladina podzemní vody se nachází až ve skalním podloží a v údolí koresponduje s hladinou vody v potoce. Práce na opravě a zajištění svahu silnice bylo nutno provádět ze strany lesnického potoka, z úrovně, která zhruba odpovídala úrovni hladiny v potoce. Jako prvou bylo tedy nutné vybudovat po celé délce (zhruba 400m) přístupovou komunikaci,která sloužila i jako pracovní plošina . V době provádění sanačních prací (říjen - listopad 98), byly velmi časté dešťové i sněhové srážky a haldina vody v potoce silně kolísala. Proto jsme museli chránit naše pracoviště hrázkami podél provizorní komunikace.
Celková výška zajišťovaného svahu je 5 m. Proto pro hloubení šikmých vrtů pro kotevní mikropiloty ve výšce 3-4 m nad pracovní plošinou byly nasazena vrtná souprava HBM 120 s příčnou lafetou a manipulačním ochozem, která se v těžkých podmínkách stavby velmi dobře osvědčila. Jako druhá vrtná souprava pro svislé a nízko položené vrty byl nasazen Wirth BO. Nesoudržný, balvanitý materiál, přes který byly vrty hloubeny, bylo nutno průběžně pažit a proto byla využita technologie vrtání TUBEX, která sice zajistila správné osazení výztužných trubek, ale, zvláště u horních vrtů, byla náročná na fyzickou práci. Všechny vrty pro kotevní prvky i zápory byly zahloubeny do pevného skalního podloží.Kořenové části kotevních mikropilot v délce 3m byly injektovány cementovou směsí tlakem do 2,5 MPa. Celá ocelová konstrukce zajištění svahu je navržena jako trvalá a proto konstrukční svahy prováděli svařeči se státní zkouškou a volné části kotevních mikropilot byly opatřeny dvěma nátěry epoxydehtu.
Vlastní konstrukci betonové zárubní zdi zajišťuje hlavní zhotovitel STRABAG Rychnov nad Kněžnou. Ten také provádí dřevení záporového pažení ve druhém úseku a jeho aktivaci zásypem stabilizačních vrstev.
Naše práce provedené na statickém zajištění silnice II/309 mezi obcemi Šediviny-Hluky byly zajímavé jak projekčním řešením tak technickou náročností. Úprava vrtných strojů, způsob osazování šikmých kotevních trubkových mikropilot i nutnost neustálé kontroly propojení mezi původní a novou konstrukcí si vyžádaly hodně technické umu a odpovědnosti. Byli jsme rádi že regionální risk i naši odběratelé vysoko hodnotili jak náš přístup tak i výsledky naší práce. Jen počasí nám na této akci trvale nepřálo. Vytrvalý déšť se střídal se sněhovými vánicemi a výraznými poklesy teplot, kterými se hlásila letošní zima.