Pilotové stěny představují jednu z nejužívanějších konstrukcí trvalých pažících a konstrukčních stěn, prováděných metodami speciálního zakládání staveb. Pilotové stěny se skládají z vrtaných pilot obyčejně jednotného průměru (d) prováděných v řadě, přičemž podle osové vzdálenosti pilot (a) se dělí na:
» pilotové stěny volně stojící, kde a > d,
» pilotové stěny tangenciální, kde a = d,
» pilotové stěny převrtávané, kde a < d.
Volně stojící pilotové stěny se využívají především jako trvalé konstrukční celky, které vytvářejí zárubní zdi, chrání odřezy a zářezy komunikací, případně vytvářejí trvalé svislé stěny u objektů. Nelze je navrhovat jako vodotěsné. Podle své volné výšky bývají kotveny v jedné či v několika úrovních, a to obyčejně přes předsazené železobetonové převázky. Prostor mezi jednotlivými pilotami bývá vhodným způsobem odvodněn a opatřen trvalou konstrukcí - většinou stříkaným betonem s výztužnou sítí, jež může být architektonicky ztvárněn (do kleneb, do roviny apod.). Takto konstruované stěny jsou většinou pohledové, výjimečně se opatřují zavěšenými pohledovými panely.
Příklady typů pilotových stěn
1a) volně stojící - stříkaný beton s výztužnou sítí
1b) tangenciální
1c) převrtávané
Tangenciální pilotové stěny se navrhují méně často než volně stojící pilotové stěny. Tvoří trvalé konstrukce mimořádně zatížené, kdy z důvodů statických nelze piloty umístit ve větších osových vzdálenostech. V těchto případech je však možné výhodně situovat kotvy mezi dvojice pilot tak, aby nemusely být navrhovány předsazené převázky. Také tangenciální pilotové stěny nelze považovat za vodotěsné, i když je lze vhodně odvodnit a opatřit povrchem ze stříkaného betonu.
Převrtávané pilotové stěny jsou velmi rozšířeným typem pilotových stěn, neboť nahrazují podzemní stěny monolitické v těch případech, kde nelze z různých důvodů použít jílovou pažící suspenzi. Nejprve se provede určitý počet tzv. primárních pilot z prostého betonu a po částečném zatuhnutí betonu se mezi nimi provádějí piloty sekundární, při jejichž vrtání se převrtá část betonu pilot primárních a dojde tak ke konstrukčnímu spojení obou typů pilot. Sekundární piloty se vyztužují armokoši. Je-li třeba pilotovou stěnu kotvit, využívají se pro tento účel s výhodou primární piloty. Provádění převrtávaných pilotových stěn vyžaduje zřízení kvalitních vodicích šablon a nasazení vysoce výkonných vrtných souprav, které jsou schopny udržet svislost vrtů. Převrtávané pilotové stěny se navrhují i jako konstrukce vodotěsné. Pokud vytvářejí stěny suterénů budov, jsou opatřeny vrstvou stříkaného betonu.