













Založení Dvoreckého mostu, nového tramvajového mostu přes Vltavu
v Praze (II.)
V jižní části Prahy mezi Barrandovským mostem a Železničním mostem bude brzy dokončen nový tramvajový most přes Vltavu. Most propojí stávající pravobřežní a levobřežní tramvajové trati a současně se stane základním prvkem jižní tramvajové tangenty, která dopravně spojí městské části Podolí a Pankrác a Smíchov a Barrandov. Most bude dle požadavků investora sloužit také autobusům MHD, složkám IZS, cyklistům a chodcům. Výsledné řešení a návrh mostu vzešly z architektonické soutěže.
Úkolem společnosti Zakládání staveb, a. s., na této mimořádně technicky a organizačně náročné stavbě byla realizace hlubinného pilotového založení dvou pilířů P4 a P5 v řečišti Vltavy a založení pilíře P3 na smíchovském břehu. Kolem těchto základových pilot v řečišti byly následně zhotoveny dvě jednoduché rozpírané jímky ze štětovnic stražených do předem hloubených vrtů, vyplněných před beraněním štětovnic těsnicí jílocementovou samotvrdnoucí směsí. V rozepřených a vyčerpaných jímkách byla pak zahájena výstavba vlastních pilířů. Práce speciálního zakládání byly rozšířeny ještě o založení dočasných podpěr skruže pro výstavbu mostovky v blízkosti říčních pilířů P4 a P5 a břehového pilíře P3.
Údaje o stavbě:
Název stavby: Stavba č. 42821 Dvorecký most
Investor: Hlavní město Praha
Architektonické řešení: Ateliér Tubes a ATELIÉR 6
Zhotovitel: Společnost „TBR + Firesta + Strabag – Dvorecký most“
((Metrostav TBR, a. s., Firesta–Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., Strabag, a. s.)
Zhotovitel RDS: Společnost „PGP/Pontex– Dvorecký most – RDS“
(Pragoprojekt, a. s., a Pontex, spol. s r. o.).
Objemy hlavních prací speciálního zakládání (Zakládání staveb, a. s.):
Pilíř P4
Celkem 48 ks pilot dl. 8–12 m, průměr pilot 1200 mm;
Pilíř P5
Celkem 23 ks pilot dl. 5 m, průměr 1200 mm;
Pilíř P3
Celkem 10 ks pilot dl. 14–15 m, průměr 1200 mm.
Štětové jímky v řečišti
Pilíř P4
Celkem 178 ks dl. 14 m, štětovnice VL 605;
Pilíř P5
Celkem 202 ks dl. 13 m, štětovnice VL 605;
Opeření P4 + P5: 2068 m štětovnic VL 605
Dočasné ocelové bárky v řece:
Celkem 20 ks, dl. 5,0 až 7,0 m + ocelová trubka pr. 920/20 mm
s přivařeným armokošem